لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

صادرات نفت ایران در ماه آوریل «۵۰۰ هزار بشکه» افزایش یافت


گزارش‌های منتشره حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه آوریل جهش چشمگیری داشته که عمده دلیل آن افزایش صادرات این محصول به هند و ژاپن بوده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۹ اردیبهشت با استناد به منابع صنعت نفت گزارش داد که صادرات نفت ایران طی ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

یک منبع ردیابی نفتکش‌‎‌ها، میزان کل صادرات نفت ایران در ماه آوریل را یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه و منبع دیگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده است.

این گزارش می‌نویسد که طی ماه گذشته صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته بود، اما دستیابی به توافق سیاسی در آخر ماه گذشته میلادی و افزایش احتمال لغو تحریم‌ها با رسیدن به توافق جامع هسته‌ای باعث شده است که دوباره صادرات نفت ایران افزایش یابد.

رویترز می‌نویسد که ایران امیدوار است صادرات نفت روزانه خود را بعد از توافق جامع هسته‌ای که تا تا اواخر ماه ژوئن برنامه ریزی شده است، حدود یک میلیون بشکه افزایش دهد.

یک منبع ردیابی کشتی‌ها به رویترز گفته است که علت جهش ناگهانی صادرات نفت ایران بیشتر به فروش نفت به هند بر می‌گردد که ماه گذشته نفتی از ایران وارد نکرده بود، اما در ماه جاری دوباره واردات از ایران را از سر گرفته است.

این منبع گفته که به رغم کاهش اندک واردات چین، افزایش صادرات نفت ایران به هند و ژاپن عامل اصلی اوج گرفتن فروش نفت ایران بوده است.

بعد از فشار آمریکا به هند برای دریافت نفت ایران در چهارچوب نظام تحریم‌ها، این کشور در ماه گذشته واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود، امری که در یک دهه گذشته بی‌سابقه بود.

آمریکا در چارچوب تحریم‌ها از مشتریان نفتی ایران خواسته بود که واردات نفت از ایران را مجموعا حول یک میلیون بشکه در روز نگه دارند و افزایش ندهند. ایران قبل از تحریم‌های غرب در سال ۲۰۱۲، روزانه دو و نیم میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما این رقم در سال ۲۰۱۳ به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد.

بعد از توافق موقت هسته‌ای در پاییز سال ۲۰۱۳، آمریکا فشار به مشتریان نفتی ایران برای کاهش هرچه بیشتر خرید نفت از آن را متوقف کرد، اما انتظار داشت که صادرات نفت ایران در‌‌ همان میزان باقی بماند، اگرچه بر اساس گزارش‌ها، این فروش در سال گذشته همواره مقداری بالا‌تر از این رقم بوده است.

یک منبع به رویترز گفته است که بر اساس ارزیابی‌ها، هند طی ماه جاری چهار محموله با حجم چهار میلیون و ۷۰ هزار بشکه از ایران دریافت کرده و ژاپن نیز که در ماه مارس دو محموله نفتی از ایران دریافت کرده بود، در ماه جاری سه محموله وارد کرده است.

مارک دوبویچ از اندیشکده آمریکایی «موسسه حمایت از دمکراسی» به رویترز گفته است که توافق سیاسی هسته‌ای باعث شده است که جو پیرامون اجرای تحریم‌ها در میان مشتریان ایران مقداری شل شود و صادرات نفت ایران افزایش یابد.

به گفته وی، اگرچه تحریم‌ها هنوز پابرجاست و بانک‌های جهانی هنوز در معاملات ایران فعال نیستند، با این حال انتظار می‌رفت که صادرات نفت ایران بعد از رسیدن به چهارچوب توافق هسته‌ای افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG