لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

فیلم توقیفی بنی‌اعتماد اکران شد


فاطمه معتمدآریا و پیمان معادی در نمایی از فیلم «قصه‌ها»
فاطمه معتمدآریا و پیمان معادی در نمایی از فیلم «قصه‌ها»

فیلم سینمایی «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد که چند سالی بود اجازه نمایش پیدا نکرده بود، ‌سرانجام از روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، به اکران عمومی درآمد.

این فیلم که با دریافت پروانه نمایش،‌ در جشنواره فجر سال ۹۲ حضور یافته بود، به خاطر مخالفت برخی نهادها و ارگان‌ها مانند مجلس شورای اسلامی، تاکنون امکان اکران در سینماها را به‌دست نیاورده بود.

سال گذشته بود که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار توقیف ۸ فیلم سینمایی، ‌از جمله «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد شدند.

این فیلم هم به خاطر فشارهای وارد شده به مجموعه ارشاد و سازمان سینمایی‌ و با وجود این‌که قرار بود پاییز سال گذشته اکران شود، ‌برای چند ماهی کنار گذاشته شد.

هفته گذشته بود که خبر آمد قرار است بالاخره فیلم «قصه‌ها» روی پرده برود.

در جلسه روز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت، شورای صنفی نمایش، قرارداد اکران این فیلم به ثبت نرسید و سخنگوی این شورا اعلام کرد که بحث نمایش این فیلم مطرح شده ولی نتیجه‌ای گرفته نشده است.

سرانجام،‌ شب گذشته خبرگزاری‌های ایران خبر دادند که در جلسه‌ای فوق‌العاده،‌ اکران فیلم «قصه‌ها»‌ تصویب شده و فیلم بنی‌اعتماد از امروز چهارشنبه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها روی پرده می‌رود.

البته در میان سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم،‌ سینماهای زیرمجموعه شهرداری تهران و حوزه هنری وجود ندارند و «قصه‌ها» از سوی این دو نهاد تحریم شده است.

رخشان بنی‌اعتماد سال ۹۰، ‌در سکوت خبری و بدون پروانه ساخت سینمایی، فیلم «قصه‌ها» را جلوی دوربین برد. فیلم جدید این کارگردان،‌ اثری اپیزودیک بود درباره سرنوشت و آینده برخی از شخصیت‌های فیلم‌های قدیمی او مانند «زیر پوست شهر»،‌ «خارج از محدوده»، «روسری آبی» و «نرگس». بنی‌اعتماد آدم‌های فیلم‌هایش را به زمان حال آورده بود و وضعیت کنونی آنها را در دوران حاضر به تصویر می‌کشید.

فیلم به خاطر این‌ که بدون درخواست مجوز ساخت،‌ تولید شده بود،‌ با واکنش بسیار تند رئیس اداره نظارت و ارزشیابی وقت،‌ علیرضا سجادپور روبه‌رو شد.

سجادپور در این‌ باره گفت: «رخشان بنی‌اعتماد فيلمش را غيرقانونی و بدون پروانه ساخت کليد زده و بازيگران فيلم هم جواب عمل غيرقانونی خود را دريافت خواهند کرد. بازيگرانی که با چنين فيلم‌هایی قرارداد ببندند، با واکنش مراجع قانونی روبه رو خواهند شد.»

«قصه‌ها» در دولت محمود احمدی‌نژاد و زمان ریاست جواد شمقدری بر سینما،‌ مجوز نمایش دریافت نکرد اما با روی کار آمدن دولت جدید،‌ از معدود فیلم‌های توقیفی بود که در دولت حسن روحانی، ‌پروانه نمایش گرفت. فیلم در جشنواره فجر سال ۹۲ نمایش داده شد و برخی خبرگزاری‌ها مانند «فارس»، به شدت بنی‌اعتماد و فیلمش را مورد انتقاد قرار دادند و او را به سیاه‌نمایی متهم کردند. هجمه‌ها علیه فیلم بنی‌اعتماد زمانی بیشتر شد که فیلم او در جشنواره ونیز نمایش داده شد و جایزه بهترین فیلمنامه را هم دریافت کرد. پس از آن بود که حتی علی جنتی، ‌وزیری که مجموعه خود او به فیلم پروانه نمایش داده بود هم، لب به انتقاد از ساخته رخشان بنی‌اعتماد و فیلم‌های موسوم به «سیاه نما» گشود.

پس از آن، هم وزیر ارشاد و هم مسئولان سازمان سینمایی اعلام کردند که فعلا برنامه‌ای برای اکران «قصه‌ها» وجود ندارد و این فیلم در آینده و در زمان مناسبش نمایش داده شد.

آغاز اکران فیلم «قصه‌ها» در سینماهای ایران در حالی از صبح روز چهارشنبه آغاز شده که تاکنون انتقاد و واکنشی از سوی مخالفان نمایش این فیلم صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG