لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

بعیدی‌نژاد: دور بعدی مذاکرات اتمی، سه‌شنبه تا جمعه آینده در وین


حمید بعیدی‌نژاد، عضو هیئت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای، اعلام کرد که دور بعدی این مذاکرات از روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، در وین آغاز می‌شود و تا روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از این مقام وزارت خارجه ایران، این دور تازه از مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا و کارشناسان طرفین برگزار خواهد شد.

آقای بعیدی‌نژاد این اطلاعات درباره چگونگی دور بعدی مذاکرات هسته‌ای را روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده که همراه با اشاراتی به مذاکرات اخیر در نیویورک است.

مذاکرات نیویورک روز پنج‌شنبه به پایان رسید، در حالی که واشینگتن، پایتخت آمریکا در همین روز شاهد دو واکنش متفاوت اعضای کنگره ایالات متحده نسبت به مذاکرات هسته‌ای بود.

علی‌رغم هشدارهای باراک اوباما سنای آمریکا سرانجام طرحی را به تصویب رساند که به کنگره این کشور امکان بررسی توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را می‌دهد.

اما از سوی دیگر ۱۵۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای حمایت خود را از مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا با ایران اعلام کردند.

با این حال از گفته‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی برمی‌آید که هنوز اختلافاتی میان طرفین وجود دارد، چنان‌چه حمید بعیدی‌نژاد نیز اعلام کرده که هدف از دور بعدی مذاکرات در وین نزدیک شدن دیدگاه‌هاست.

این مقام وزارت خارجه ایران نوشت: «در چارچوب این مذاکرات [نیویورک] بسیاری از متون مختلف مورد بررسی قرار گرفت که بخشی مورد موافقت و بخش دیگری نیز به علت عدم توافق در پرانتز قرار گرفتند. هدف بعدی مذاکرات آینده کم کردن پرانتز‌ها و توافق بر روی موارد اختلاف خواهد بود.»

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان نگارش توافق جامع اتمی را آغاز کرده‌اند.

انتظار می‌رود که این مذاکرات تا روز ۱۱ تیر به سرانجام برسد.

XS
SM
MD
LG