لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

«اتحادیه اروپا باید درباره حقوق بشر بر ایران فشار بیاورد»


نرگس محمدی و دو فرزندش
نرگس محمدی و دو فرزندش

يوته گوتلند و سسيليا ويکستروم، دو نماينده سوئدی پارلمان اروپا، در نامه‌ای به فدريکا موگرينی، نماينده ارشد امور دفاعی و سياست خارجی اتحاديه اروپا، به زندانی شدن نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در ايران اعتراض کرده‌اند.

اين دو نماينده پارلمان اروپا از خانم موگرينی توضيح خواسته‌اند که اتحاديه اروپا نخست برای دفاع از خانم محمدی و سپس برای بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران چه برنامه‌هايی دارد؟

بشنوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:11 0:00
لینک مستقیم

راديو فردا در گفت‌وگو با خانم يوته گوتلند ابتدا از او پرسيده که آيا نويسندگان نامه تاکنون پاسخ نامه خود را دريافت کرده‌اند؟

هنوز نه ولی مطمئنا ما منتظر می‌مانيم و مطمئنا پاسخی می‌خواهيم. البته ما فشار می‌آوريم پس پاسخ هم می‌گيريم. ما همچنين اعتقاد داريم که اتحاديه و کميسيون اروپا بايد نگران وضعيت فعالان حقوق بشر در ايران باشند، حقوق بشر را در روابط با ايران جدی بگيرند و در اين رابطه فشار بياورند.

مهمترين نکته‌ای که شما در نامه به خانم موگرينی مطرح کرديد چيست؟

اول از همه با توجه موضوع ويژه خانم نرگس محمدی که برای حقوق بشر و توقف مجازات اعدام فعاليت می‌کنند و برای فعاليت‌های حقوق بشری شناخته‌شده هستند. بنابراين وقتی مانع فعاليت‌های ايشان می‌شوند اين خود نقض حقوق بشر است. پس اولين سوال اين بود که اتحاديه اروپا چگونه به اين موضوع واکنش نشان می‌دهد و کميسيون چه برنامه‌ای برای اعتراض به اين وضعيت دارد. سوال دوم درباره وضعيت کلی حقوق بشر در ايران است. به خاطر اينکه ما می‌بينيم وضعيت آنگونه که اميدوار بوديم بهبود نيافته و رژيم مکررا از مجازات اعدام برای ترساندن مردم استفاده می‌کند. ما می‌خواهيم اتحاديه اروپا به اين مسئله واکنش نشان دهد، به آن اعتراض کند و موضوع را با ايران در ميان بگذارد.

شما فکر می‌کنيد گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران، تاثيری بر روابط حقوق بشری ميان اتحاديه اروپا با جمهوری اسلامی داشته؟

البته من فکر می‌کنم ما بايد درباره برنامه هسته‌ای مذاکره کنيم اما در عين حال من معتقدم که ما بايد بيشتر روی مسئله حقوق بشر تمرکز کنيم. ولی من فکر می‌کنم ما در سال‌های اخير تنها بر مسئله هسته‌ای تمرکز کرده بوديم و اين توجهات را از حقوق بشر منحرف کرده بود. اين يک مشکل است به خاطر اينکه در هر حال مهم است که ما روی وضعيت فعالان حقوق بشر يا افرادی که به خاطر فعاليت‌های سياسی زندانی می‌شوند، تمرکز داشته باشيم. اين چيزی است که همه دنيا بايد درباره آن گفت‌وگوی ثابت [با ايران]داشته باشند و همچنين در مواقعی که چيزی رخ می‌دهد نسبت به آن واکنش نشان بدهند.

شما احتمالا سخنان اخير محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران را شنيده باشيد که گفت در ايران کسی به خاطر عقايدش زندانی نمی‌شود. نظر شما درباره اين اظهارات چيست؟

من اعتقاد دارم که ما وضعيت ديگری را می‌بينيم. ما می‌بينيم که مردم به خاطر فعاليت سياسی خود زندانی می‌شوند و از محاکمه عادلانه برخوردار نيستند. اين فعاليت‌های سياسی است که متاسفانه باعث زندانی شدن بسياری از مردم در ايران می‌شود. من نمی‌دانم که آقای ظريف داده‌های خود را از کجا گرفته‌اند. همين هفته پيش ما يک نمونه ديگر از زندانی شدن فعالان حقوق بشر را شاهد بوديم. من فکر می‌کنم واقعيت خيلی روشن در اين خصوص صحبت می‌کند.

XS
SM
MD
LG