لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

تهیه «۲۰ صفحه» از توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵


عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران (در وسط)
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران (در وسط)

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، گفته‌است که «۲۰ صفحه» از توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران تهیه شده که این صفحات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای، «لغو تحریم‌های ایران و جدول زمانی آن» است.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، وابسته به مجلس شورای اسلامی، این مطلب را حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از آقای عراقچی خبر داده و گفت که آقای عراقچی در جلسه روز یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، این کمیسیون حضور داشته‌است.

براساس این گزارش، عباس عراقچی در این جلسه گفته‌است که «هنوز مذاکرات سختی داریم... و در ضمائم، هنوز مسائل اختلافی داریم.»

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یک‌شنبه گفت که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ «خوب جلو رفته‌است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی درعین حال اضافه کرد: «امروز همین مقدار بگویم که از حالا طرف مقابل روی یک‌سری از مسائل دبه درآورده روی موضوعاتی که بر سر آن‌ها تفاهم کرده‌ایم، دبه می‌کند، اما من مطمئنم در مجموع مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.»

«در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریت‌شده نمونه‌برداری محیطی است»

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عباس عراقچی در جلسه این کمیسیون همچنین گفته‌است که «هیچ‌کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند. نمونه‌برداری هم معنا دارد و کاملاً تعریف شده‌است.»

وی تأکید کرده‌است: «در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریت شده نمونه‌برداری محیطی است و چیزی دیگری نیست؛ بنابر این طرح این موضوع که بازرسی، دسترسی به اماکن نظامی را ممکن می‌سازد درست نیست.»

آقای عراقچی شامگاه سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی ضمن رد نکردن احتمال بازرسی از مراکز نظامی ایران گفته بود که بازرسی‌های «احتمالی» بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای «مدیریت‌شده است.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز دوشنبه ۷ اردیبهشت، در این باره گفته بود که «بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می‌توانند از مناطق اطراف مراکز غیرهسته‌ای نمونه‌برداری کنند».

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز جمعه ۱۸ اردیبهشت گفت که در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «هیچ صحبتی» از دسترسی به سایت‌های نظامی نشده، اما ایران در پاسخ به «تقاضای» کشورهای غربی «چارچوبی» را برای «یک‌سری اطلاعات و دسترسی‌ها» مشخص کرده‌است.

گفته‌های این مقامات دولت ایران درحالی بیان می‌شود که پیش از آن مقامات نظامی ایران از بازرسیِ مراکز نظامی به عنوان خط قرمز نام برده و تأکید کرده بودند که اجازه بازرسی از این مراکز را نخواهند داد.

از جمله حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه ۲۹ فروردین، در هشداری شدیداللحن گفته بود که جمهوری اسلامی جواب بازدید از مراکز نظامی ایران را «با سرب داغ» خواهد داد.

XS
SM
MD
LG