لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

مالزی قایقی با صدها پناهجو را بازگرداند


 دو روز پیش از این پلیس مالزی بیش از هزار پناهجوی اقلیت روهینگای میانمار و بنگلادش را، پس از آنکه امدادگران از دریا نجاتشان دادند، بازداشت کرد
دو روز پیش از این پلیس مالزی بیش از هزار پناهجوی اقلیت روهینگای میانمار و بنگلادش را، پس از آنکه امدادگران از دریا نجاتشان دادند، بازداشت کرد

دولت مالزی می‌گوید قایقی با بیش از ۵۰۰ پناهجو را، که گفته شده است مسلمانان میانمار و بنگلادشی بودند، پس از آنکه در اختیارشان سوخت و مایحتاج دیگر قرار داده، از آب‌های ساحلی آن کشور دور کرده است.

این قایق روز ۲۳ اردیبهشت ماه در نزدیکی ایالت شمالی پنانگ پیدا شده بود.

تنها دو روز پیش از این، پلیس مالزی بیش از هزار پناهجوی اقلیت روهینگیای میانمار و بنگلادش را، پس از آنکه امدادگران از دریا نجاتشان دادند، بازداشت کرد.

وان جنیدی جعفر، معاون وزیر کشور مالزی، گفته است آن کشور استطاعت آنکه پناهجویان به سواحل آن سرازیر شوند را ندارد.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است «چه توقعی از ما دارید؟ ما برای کسانی که وارد مرزهایمان شده‌اند، مهربان بوده‌ایم. با آنها انسانی برخورد کرده‌ایم. ولی آنها نمی‌توانند اینگونه به سواحل ما سرازیر شوند».

او افزوده است دولت مالزی به این روش «پیام مستقیمی» می‌فرستد که «پذیرای آنها نیست».

در جنوب مالزی، اندونزی نیز به تازگی یک قایق پناهجویان را بازگردانده است.

اما مقام‌های آن کشور این موضوع را، که جاکارتا سیاست «پس زدن» مهاجران را در پی گرفته، رد کرده و گفته است قایق مذکور «به طور تصادفی» به آب‌های آن وارد شده بود.

معاون وزیر کشور مالزی می‌گوید کشورهای جنوب شرق آسیا باید فعالیت بیشتری برای فشار بر دولت میانمار در مورد بحران مربوط به روهینگیاهای آن کشور پیدا کنند.

اقلیت روهینگیای میانمار به طور عمومی از مواردی مانند حق برابر شهروندی در آن کشور محروم است.

درگیری‌های خونباری میان اکثریت بودایی‌مذهب و روهینگیاهای مسلمان نیز رخ داده، که با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است.

این درگیری‌ها هزاران آواره در استان راخین، که سکونت‌گاه عمده روهینگیاها است، بر جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG