لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

آمریکا: برای بازپس‌گیری رمادی به عراق کمک می‌کنیم


ساکنان رمادی از این شهر می‌گریزند.
ساکنان رمادی از این شهر می‌گریزند.

مقام‌های ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که واشینگتن همراه با متحدانش در ائتلاف بین‌المللی، برای بازپس‌گیری شهر رمادی از دست گروه حکومت اسلامی به دولت عراق کمک می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفته است: «نمی‌توان منکر شد که این {سقوط رمادی} یک شکست است اما نمی‌توان هم منکر شد که ما برای بازپس‌گیری رمادی به عراقی‌ها کمک می‌کنیم».

آقای شولتز افزوده که آمریکا اعتقاد دارد «نیروهای عراقی این توان را دارند تا با پشتیبانی نیروهای ائتلاف، کنترل کامل رمادی را پس بگیرند».

اظهارات سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پس از آن منتشر شد که رویترز به نقل از فرماندهان نظامی و مقام‌های سیاسی آمریکا گزارش داد که ایالات متحده اگرچه از عراق برای بازپس‌گيری رمادی و ديگر مناطق تحت کنترل حکومت اسلامی پشتیبانی می‌کند اما قصدی برای اعزام نيروی پياده‌نظام به اين کشور ندارد.

دو فرمانده نظامی آمريکا به رويترز گفته‌اند که «اعزام سربازان به اين نبرد مشکلات زيادی به بار می‌آورد» و «چنين گزينه‌ای در دستور بررسی نيست».

يک مقام غيرنظامی ايالات متحده هم گفته است: «آنچه که نياز است اين است که عراقی‌ها خود از کشورشان دفاع کنند تا در پايان، پيروزی برای خود عراقی‌ها باشد».

او افزوده است: «يادمان باشد که اين کشور متعلق به چه کسانی‌ست و چه کسانی بايد مسئوليت آن را بپذيرند. اين ايالات متحده نيست، عراقی‌ها هستند که بايد مسئوليت کشورشان را قبول کنند».

سخنان اين گروه از مقام‌های آمريکايی به دنبال سقوط کامل شهر رمادی، مرکز استان انبار عراق به دست نيروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) بيان شده است.

دولت عراق تلاش خود را برای بازپس گيری اين شهر که در ۱۱۰ کيلومتری بغداد (پايتخت) قرار دارد، آغاز کرده است.

رويترز می‌گويد که حدود ۳۰۰۰ شبه‌نظامی شيعه، دوشنبه به يک پايگاه نظامی نزديک اين شهر وارد شدند تا در عمليات آزادسازی مجدد آن مشارکت داشته باشند.

اما اين گزارش به نقل از شاهدان عينی و يک افسر نظامی گفته که نيروهای داعش با خودروهای جنگی به سمت اين پايگاه نظامی حرکت کرده‌اند.

يک مقام رسمی آمريکا با بيان اينکه فکر نمی‌کند که استراتژی باراک اوباما، ریيس جمهوری ايالات متحده در عراق تغيير کند، گفته است که در رمادی «تمام قدرت عراقی‌ها، شامل شبه‌نظاميان شيعه، حضور نداشته است».

او افزوده است: «من فکر نمی‌کنم استراتژی ریيس جمهوری تغيير کند اما چيزی به روشنی بايد تغيير کند. اين عراقی‌ها هستند که بايد برای دفاع از کشورشان بيشتر تلاش کنند».

آمريکا رهبری ائتلافی بين‌المللی که در سوريه و عراق، به مواضع و نيروهای داعش حمله می‌کند، بر عهده دارد اما اين ائتلاف تاکنون از اعزام سرباز پياده به درگيری‌ها خودداری کرده است.

اين ائتلاف در اطلاعيه‌ای که دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که در ساعات ابتدايی روز يکشنبه، ۲۵ حمله هوايی به نيروهای حکومت اسلامی در عراق و سوريه انجام داده است.

شش حمله در اطراف حسکه سوريه به خودروها و مواضع نظامی داعش صورت گرفته و ۱۹ حمله نيز ساختمان‌ها و خودروهای اين گروه در فلوجه، رمادی، سنجار و ديگر شهرهای عراق را هدف گرفته است.

XS
SM
MD
LG