لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

اسرائیل: ایران با خرید هواپیماهای دست دوم تحریم‌ها را نقض کرده است


یک مقام ارشد اسرائیلی می‌گوید که خرید هواپیماهای مسافربری دست دوم توسط ایران نقض تحریم‌های آمریکا علیه آن کشور بوده و با وجود هشدار دولت اسرائیل به آمریکا این خرید بدون هیچ مانعی انجام شده است.

خبرگزاری ایسنا روز ۲۱ اردیبهشت از قول عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گزارش داد که ایران طی سه ماه گذشته پانزده هواپیمای مسافربری خریداری کرده است. این مقام ایرانی توضیح نداد که این هواپیما‌ها از چه محلی و به چه شکلی خریداری شده‌اند.

تحریم طولانی مدت در زمینه خرید قطعات هواپیما توسط ایران پس از توافق موقت بین تهران و قدرت‌های جهانی در اواخر سال ۲۰۱۳ تعلیق شد. اما بر اساس تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا کماکان فروش هواپیما به ایران ممنوع است.

یک مقام اسرائیلی به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت: «اسرائیل از طریق منابع اطلاعاتی قبل از خرید این هواپیما‌ها از ماجرا با خبر شد که مورد بسیار مهمی از نقض تحریم‌های آمریکاست. ما این موضوع را به دولت آمریکا اطلاع دادیم. متاسفانه این معامله انجام شد و جلوگیری از آن به نتیجه‌ای نرسید».

به نظر می‌رسد مقام اسرائیلی با تاکید بر این نکته قصد دارد نشان دهد که دولت آمریکا برخلاف وعده‌های خود مبنی بر ادامه دادن تحریم‌ها حتی در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای، در اجرای تحریم‌ها علیه ایران مماشات می‌کند.

اسرائیل، دشمن اصلی حکومت ایران و تنها قدرت هسته‌ای در منطقه خاورمیانه، معتقد است که نباید به ایران در اجرای تعهدات خود براساس این توافق اعتماد کرد.

این مقام اسرائیلی گفت که هواپیماهای مزبور به یک شرکت هواپیمایی ایرانی فروخته شده‌اند که به خاطر همکاری با سپاه پاسداران و گروه حزب‌الله لبنان در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این مقام از شرکت هوایی مورد نظر نام نبرد.

اما ایرنا خبرگزاری دولتی ایران روز ۲۲ اردیبهشت گزارش داد شرکت هوایی ماهان که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، اخیرا ۹ فروند هواپیمای ایرباس دست دوم خریداری کرده است. خبرگزاری ایرنا منبع فروش هواپیما‌ها را اعلام نکرده است.

روزنامه بریتانیایی فاینشنال تایمز هفته گذشته گزارش داد که ظاهرا این معامله به شکل بسیار پیچیده‌ای با چند شرکت اروپایی انجام شده که از جزییات آن اطلاع نداشتند.

اداره بازرگانی آمریکا اولین بار در سال ۲۰۰۸ و پس از آنکه مطلع شد شرکت هوایی ماهان بدون کسب اجازه، سه فروند بوئینگ ۷۴۷ را خریداری کرده است این شرکت را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز شرکت ماهان را متهم کرده که در نقل و انتقال پرسنل نظامی و تجهیزات برای رژیم بشار اسد در سوریه مشارکت داشته است.

مقامات آمریکایی و ایرانی تاکنون در مورد این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران برای رسیدن به یک توافق نهایی در مورد برنامه‌های هسته‌ای آن کشور ادامه دارد و باید تا پایان ماه ژوئن به نتیجه برسد.

بر اساس این توافق در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه آن کشور به مرور لغو خواهند شد.

حکومت ایران همواره سوظن‌های غرب در مورد قابلیت‌های تسلیحاتی برنامه‌های هسته‌ای خود را تکذیب کرده و تاکید می‌کند که غنی سازی اورانیوم در آن کشور فقط با هدف تولید انرژی هسته‌ای و مصارف صلح آمیز صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG