لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

عراقچی موافقت ایران با «بازرسی مدیریت‌شده از مراکز نظامی» را تکذیب کرد


عباس عراقچی و محمدجواد ظریف در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی
عباس عراقچی و محمدجواد ظریف در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای، موافقت جمهوری اسلامی با «بازديد مديريت شده از مراکز نظامی» را تکذيب کرده اما گفته که در مجلس «روال کار در پروتکل الحاقی برای دسترسی مديريت شده به سايت‌های غيرهسته‌ای» را تشريح کرده است.

وزارت امور خارجه در جوابيه‌ای که برای رسانه‌های رسمی ايران فرستاده، به نقل از آقای عراقچی گفته که در جلسه غير علنی يکشنبه سوم خرداد مجلس شورای اسلامی، همراه با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه «بر مخالفت با بازرسی يا بازديد از هرگونه مراکز نظامی و يا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای» ايران تاکيد کرده است.

عباس عراقچی در عين حال افزوده که در اين جلسه «روال کار در پروتکل الحاقی برای دسترسی مديريت شده به سايت‌های غيرهسته‌ای» را تشريح کرده است.

عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران توضيح داده که همراه با وزير امور خارجه «در خصوص اقدامات حفاظتی و امنيتی که معمولا کشورهای اجرا کننده پروتکل برای صيانت از اطلاعات نظامی، هسته‌ای و صنعتی خود و جلوگيری از جاسوسی به عمل می‌آورند»، با نمايندگان مجلس صحبت کرده‌اند.

آقای عراقچی تاکيد کرده است مذاکره‌کنندگان «تنها در چارچوب اصول و خط قرمزهای ترسيم شده» توسط رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کنند.

مجلس شورای اسلامی، در جلسه‌ای غير علنی با اعضای تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران که يکشنبه سوم خرداد برگزار شد، آخرين جزئيات گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را بررسی کرد.

پس از اين جلسه، جواد کريمی قدوسی، نماينده مشهد، به نقل از آقای عراقچی گفت که «بازرسی از مراکز نظامی» در پروتکل الحاقی پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «پذيرفته شده، اما اين بازرسی مديريت شده ‌است و مديريت آن با جديت انجام می‌شود.»

آقای کريمی قدوسی همچنين به نقل از علی لاريجانی، رئيس مجلس گفته است که «بدون اذن مجلس اجرای پروتکل الحاقی امکان قانونی ندارد.»

اين نماينده مشهد به خبرگزاری فارس گفته که آقای لاريجانی، اين سخنان را در جلسه «غير علنی» مجلس بيان کرده است.

الياس نادران، نماينده تهران نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکيد کرده که «پروتکل الحاقی چه داوطلبانه و چه غير داوطلبانه، چه موقت و چه دائم قبل از اجرا حتما بايد به تصويب مجلس برسد.»

آقای نادران با بيان اينکه «يکی از تبعات اجرای موقت يا داوطلبان پروتکل الحاقی، بازديد از مراکز نظامی است»، گفته است که «مجلس اجازه اجرای موقت و يا داوطلبانه پروتکل الحاقی را به هيچ کسی نمی‌دهد.»

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اخيرا هشدار داده که ايران «اجازه بازرسی از مراکز نظامی» و «بازجويی از دانشمندان هسته‌ای» خود را نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG