لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

فوربز: مرکل برای پنجمین سال پیاپی قدرتمندترین زن جهان شد


براساس فهرست مجله اقتصادی فوربز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سال ۲۰۱۵ نيز برای پنجمين سال پياپی در صدر فهرست قدرتمندترین زنان جهان قرار گرفت. هيلاری کلينتون در رتبه دوم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در فهرست امسال مجله فوربز «مليندا گيتس» همسر «بيل گيتس» که همراه با همسرش رياست بنياد خيريه بيل و مليندا گيتس را برعهده دارد در مقام سوم، «جانت يلن» رييس بانک مرکزی آمريکا و «مری بارا» مديرعامل شرکت جنرال موتورز در مقام‌های چهارم و پنجم اين فهرست هستند.

کريستين لاگارد، رييس صندوق بين المللی پول در مقام ششم، ديلما روسف ریيس جمهوری برزيل در مقام هفتم، شريل سندبرگ از مديران شرکت فيسبوک در مقام هشتم، سوزان ووجچيک مديرعالم يوتيوب در مقام نهم و ميشل اوباما بانوی اول آمريکا در مقام دهم قرار دارند.

از چهره‌های جديدی که به اين فهرست افزوده شده‌اند می توان به تيلور سويفت، خواننده آمريکايی اشاره کرد که در رتبه ۶۴ قرار دارد و با ۲۵ سال سن، جوانترين فرد در اين فهرست یکصد نفره است.

فهرست ۱۰۰ زن قدرتمند جهان که هر ساله توسط مجله اقتصادی فوربز منتشر می‌شود، رهبران و چهره‌های برجسته را از هشت عرصه فناوری، سياست، تجارت، مالی، رسانه‌ها، صنعت سرگرمی، فعاليت خيريه و ميلياردرها انتخاب می‌کند.

هيلاری کلينتون که در ماه آوريل امسال برای دومين بار نامزدی خود برای مقام رياست جمهوری آمريکا را اعلام کرد، سال گذشته در اين فهرست در رتبه ششم قرار داشت. ولی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نيز که وزير خارجه آمريکا بود پس از آنگلا مرکل در رتبه دوم اين فهرست قرار گرفته بود.

مجله فوربز در مورد خانم کلينتون نوشت: «سال آينده که انتخابات رياست جمهوری آمريکا برگزارمی شود، خانم مرکل ممکن است پس از پنج سال پياپی مقام خود در صدر اين فهرست را به زنی ببازد که برای رهبری جهان شانس فراوانی دارد».

این گزارش می‌گوید حتی اگر خانم کلينتون در پايان رقابت در حزب دمکرات به عنوان نامزد اين حزب برای مقام رياست جمهوری برگزيده شود، انتخابات رياست جمهوری آمريکا در نوامبر ۲۰۱۶ برگزار می‌شود و تا قبل از آن تاريخ مجله فوربز فهرست سال آينده خود را منتشر خواهد کرد.

آنگلا مرکل طی ۱۲ سال گذشته ۱۰ بار در فهرست مجله فوربز بوده و در ۹ مورد در صدر فهرست زنان پرقدرت جهان قرار گرفته است. خانم مرکل اولين بار در سال ۲۰۰۵ به مقام صدراعظمی آلمان انتخاب شد و در سال ۲۰۱۳ برای سومين بار به اين مقام رسيد که يک دستاورد تاريخی است.

از نظر جغرافيايی، زنان آمريکايی در این فهرست اکثريت مطلق را دارند. ۵۹ نفر از اين فهرست صد نفره شهروندان آمريکا، از جمله چند مهاجر ساکن اين کشور هستند.

۱۸ نفر از جمله ريس جمهوری کره جنوبی که درمقام يازدهم فهرست قرار دارد، اهل کشورهای آسيا و اقيانوسيه هستند. ۱۲ نفر اهل اروپا، چهار نفر اهل آمريکای لاتين، چهار نفر اهل خاورميانه و سه نفر اهل آفريقا هستند.

افراد ديگری که امسال به اين فهرست افزوده شده‌اند عبارتند از فدريکا موگرينی، رییس سياست خارجی اتحاديه اروپا در رتبه ۳۶، «لورتا لينچ» دادستان کل آمريکا در رتبه ۳۴ و «کاترين وينر» سردبير جديد روزنامه گاردين در رتبه ۸۰ آمده است.

در ميان ميلياردرهای اين فهرست، اپرا وينفری چهره تلويزيونی مشهور در آمريکا با ثروتی حدود سه ميليارد دلار در رتبه دوازدهم اين فهرست قرار دارد.

XS
SM
MD
LG