لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

مشاور وزیر نیرو: ۵۴۰ شهر ایران دچار «تنش آبی» هستند


روستای کهک در استان قم
روستای کهک در استان قم

حمیدرضا جانباز، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای ایران، روز جمعه، هشتم خرداد، اعلام کرد که «۵۴۰ شهر» در ایران در زمان حاضر در مرحله «تنش آبی» قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این مقام مسئول در وزارت نیرو روز جمعه گفت: در این شهرها، میزان تولید و مصرف آب در نقطه سر به سر قرار دارد.

با توجه به این که مرکز آمار ایران در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، شمار شهرهای ایران را ۱۳۳۱ شهر اعلام کرده‌ است، گفته مشاور وزیر نیرو به این معنی است که ۴۰.۵ درصد از شهرهای ایران دچار «تنش آبی» هستند.

به گفته حمیدرضا حانباز، میزان بارش در ایران طی امسال نسبت به متوسط بلندمدت ۱۹ درصد کاهش دارد و در برخی استان‌ها، منابع آب در «وضعیت شکننده‌ای» است.

پیش از این، خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرده بود که ۱۱ استان ایران درگیر تنش آبی، ۱۳ استان تنش شدید آبی و ۷ استان در خطر کمبود آب قرار دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، در طبقه‌‌بندی مناطق مختلف ایران بر اساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفندماه سال ۹۳، استان‌‌های ایران در ۶ دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌‌بندی شدند.

استان‌ های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در این رده‌بندی در رده مناطق «مواجه با کمبود آب» قرار گرفته‌ اند.

در همین زمینه علیرضا دائمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، روز چهارشنبه، ششم خرداد ۹۴، در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین وضعیت آبی ایران را «شکننده» توصیف کرده بود.

محسن رنانی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، نیز روز چهارشنبه در نشست «آب، فرهنگ، جامعه» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی، برگزار شد تاکید کرده بود که «باید پذیرفت که بحران آب در ایران از جنگ یمن خیلی مهم‌تر است».

به گزارش روزنامه تعادل، چاپ تهران، این اقتصاددان پیش‌بینی کرد که تا پنج سال دیگر «جنگ آب» آغاز می‌شود و به مسئولان توصیه کرده بود که به گفته او با «آتش آب» بازی نکنند.

محسن رنانی سیاست‌های غلط سال‌های گذشته را متهم اصلی شرایط بحرانی کنونی در حوزه آب معرفی کرد، اما در عین حال تاکید کرد که «اکنون داستان داستان پیدا کردن مقصر و محاکمه‌ کردن نیست، بلکه داستان هشدار است.»

XS
SM
MD
LG