لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

مخالفت اداره اماکن با برگزاری کنسرت جیپسی کینگز در تهران


گروه «جیپسی کینگز»
گروه «جیپسی کینگز»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ایران از «استعلام منفی» اداره اماکن نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت گروه «جیپسی کینگز» در تهران خبر داد و در عین حال گفت که این کنسرت «به شکلی متفاوت» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پیروز ارجمند، دوشنبه ۱۱ خرداد، تصریح کرد: «پاسخ استعلام از اداره اماکن برای حضور این گروه در ایران منفی بود اما دربارهٔ جزئیات این برنامه توضیحات بیشتری داده نشد.»

وی درعین حال خبر داد که برگزاری کنسرت این گروه معروف اسپانیایی را «شرکت دیگری تقبل کرده» و قرار است که اجرای این گروه «به شکلی متفاوت همراه با سخنرانی و با همراهی یک گروه ایرانی روی صحنه برود.»

آقای ارجمند وعده داد که جزئیات برگزاری کنسرت این گروه «به زودی اعلام خواهد شد.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیش از این خبر داده بود که در صورت موافقت برخی نهادها مانند اداره اماکن، کنسرت گروه معروف اسپانیایی «جیپسی کینگز» طی روزهای ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد.

گروه موسیقی «جیپسی کینگز» از گروه‌های معروف موسیقی در جهان است که در ایران هم طرفداران زیادی دارد.

اعضای این گروه با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و به گفته خودشان از دانش موسیقی آکادمیک بی‌اطلاع هستند.

اولین آلبوم گروه «جیپسی کینگز» در سال ۱۹۸۲ به بازار عرضه شد و تاکنون بیش از ۱۵ آلبوم از این گروه منتشر شده‌است.

در روزهای ۲۳ تا ۲۶ مهرماه سال گذشته، کیتارو، آهنگساز و نوازنده سرشناس ژاپنی، در تالار وزارت کشور ایران به اجرای برنامه پرداخته بود.

او قرار بود برای شب پنجم نیز به روی صحنه برود که با مخالفت اداره اماکن نیروی انتظامی روبه‌رو شد و این اجرا لغو شد.

درهمین حال از سال گذشته گزارش‌هایی دربارهٔ احتمال برگزاری کنسرت «یانی»، آهنگ‌ساز و نوازنده معروف یونانی، درایران منتشر و تاریخ‌های مختلفی نیز برای برگزاری این کنسرت اعلام شده، اما در نهایت این کنسرت برگزار نشده‌است.

«ارائه آلبوم موسیقی رپ در آینده نزدیک»

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد شامگاه روز یک‌شنبه از ارائه آلبوم موسیقی رپ به بازار در آینده نزدیک خبر داد و افزود: «اثری که بر اساس هویت و ماهیت شعر ایرانی ارائه شده باشد و سلامت اثر از سوی کارشناسان موسیقی تضمین شده باشد، مجوز می‌گیرد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ارجمند تأکید کرد: «در مورد موسیقی رپ نیز با همین رویکرد و با روش خاص و مدونی، مجوز صادر شده‌است و نمونه‌هایی که مد نظر است به زودی منتشر می‌شود.»

نشریه اینترنتی «هفت راه» روز هفدهم آذر۹۳ خبر داده بود که برای «نخستین بار» در جمهوری اسلامی آلبوم رپ یک خواننده فارسی به نام آرمین زارعی موفق به دریافت مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌است.

در سال‌های اخیر، بسیاری از گروه‌های موسیقی در ایران به دلیل عدم کسب مجوز از وزارت ارشاد به شکل زیرزمینی در سبک‌های مختلف از جمله رپ و راک به فعالیت پرداخته‌اند.

صدور مجوز کنسرت توسط شورای تأمین «خلاف قانون» است

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد روز دوشنبه همچنین صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی توسط شورای تأمین را «خلاف قانون» دانست و همچنین افزود: «شورای تأمین یا شورای فرهنگ عمومی با توجه به وظایف و اهدافی که دارند نمی‌توانند در این بخش مجوز صادر کنند.»

به گفته آقای ارجمند، «تنها در موارد خاص»، برای مکان برگزاری کنسرت، مجوز اداره اماکن نیروی انتظامی لازم است.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، بارها خواستار آن شده که شهر مشهد از هرگونه برنامه‌های فرهنگی هنری، اکران فیلم‌ها و کنسرت‌های موسیقی مستثنی شود و اجرای برنامه‌ها با نظارت شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی باشد.

با این حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی، ششم خرداد گفته‌است که هیچ گونه منع قانونی برای برگزاری کنسرت در شهر مشهد و به طور کل استان خراسان رضوی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG