لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

نامه زنگنه به اوپک درباره افزایش تولید نفت پس از لغو تحریم‌ها


وزیر نفت ایران می‌گوید که در نامه‌ای به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی بعد از لغو تحریم‌های غرب «در فاصله خیلی کوتاهی» تولید نفت خود را به مقدار پیش از تحریم‌ها خواهد رساند.

او هشدار داده است که ایران برای افزایش تولید نفت خود «منتظر تصمیم هیچ کس» نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز چهارشنبه، ۱۳ خرداد، در حاشیه یکصد و شصت و هفتمین اجلاس اوپک در وین تاکید کرد که ایران از این سازمان خواسته تا «این مسئله را در تصمیماتش لحاظ کند».

وی در عین حال درباره واکنش اوپک به این نامه گفت که ایران برای افزایش تولید نفت خود «منتظر تصمیم هیچ کس» نخواهد ماند.

گفته‌های آقای زنگنه در حالی بیان می‌شود که خبرگزاری رویترز در آستانه برگزاری اجلاس اوپک به نقل از یکی از اعضای ارشد این سازمان از اجماع میان اعضا بر سر حفظ سقف تولید در این اجلاس خبر داده است.

با این حال آقای زنگنه گفت: «اگر اعضای اوپک می‌خواهند قیمت‌ها در همین حدود بماند انتظار داریم جا را برای ورود نفت ایران باز کنند.»

به گفته آقای زنگنه، سقف فعلی تولید اوپک «فعلا بین کشورها تقسیم نشده است».

سقف تولید اوپک هم اکنون ۳۰ میلیون بشکه در روز است، اما بر اساس آمار ماهانه این سازمان، کشورهای عضو در ماه آوریل ۳۰ میلیون و ۸۴۳ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته‌‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ روز ۲۸ اردیبهشت خبر داده بود که همزمان صادرات نفت ایران، عراق و عربستان سعودی افزایش داشته و هر سه کشور تولید خود را بیشتر کرده‌اند.

ایران قبل از تحریم‌های بین‌المللی به دلیل فعالیت هسته‌ایش روزانه دو و نیم میلیون بشکه صادرات نفت و حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت داشت، اما میزان صادرات نفت ایران پس از تحریم ها به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده بود.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در ماه ژانویه صادرات روزانه خود را به یک میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه و در ماه قبل آن به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسانده است.

در همین حال، به گفته خبرگزاری مهر، همزمان با سفر وزیر نفت ایران به وین برای حضور در نشست اوپک، دور جدید مذاکرات ایران با شرکت لوک اویل روسیه در حاشیه اجلاس اوپک برگزار می‌شود.

همچنین حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران، روز سه‌شنبه و همزمان با برگزاری کنفرانس جهانی گاز در پاریس از مذاکره با صد شرکت و گروه گازی در حاشیه این کنفرانس خبر داده و گفته بود که محور این مذاکرات درباره «سرمایه‌گذاری پالایش، انتقال، توزیع و تجارت گاز» است.

در اردیبهشت‌ماه نیز گزارش‌هایی از سفر هیئتی از شرکت‌های نفتی آمریکا به ایران منتشر شد، اما جف راتکه، یکیاز سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده، در واکنش به انتشار این گزارش‌ها اعلام کرد که هنوز برای دادوستد با ایران زود است.

XS
SM
MD
LG