لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

رفسنجانی: در برنامه‌های آیت‌الله خمینی فعالیت خشن وجود نداشت


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، با تجلیل از آیت‌االله خمینی او را «مروج رحمانیت اسلام» خواند و مدعی شد که اندیشه خشونت در فعالیت‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی جایی نداشته است.

اظهارات آقای هاشمی روز چهارشنبه ۱۳ خرداد در نشستی با عنوان «جهان عاری از خشونت در اندیشه امام خمینی» بیان شده، نشستی که در آستانه بیست‌وششمین سالگرد درگذشت آقای خمینی برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هاشمی رفسنجانی که خود از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی محسوب می‌شد، در این نشست اظهار داشت: «انقلابی که امام [آیت‌الله خمینی] طراحی و رهبری کرد، عاری از هرگونه خشونت بود و هیچ‌گاه در برنامه‌ریزی ایشان فعالیت‌های خشن وجود نداشت».

به گفته او، بعد از پیروزی انقلاب به دستور آیت‌الله خمینی «تمام نهادهای کشور حفظ شدند و فقط افراد خاصی که مرتکب جنایات مشخصی شده بودند، محاکمه شدند در حالی که در انقلاب‌های کمونیستی تصفیه‌های خونین انجام شد و بسیاری از مسولان گذشته مجازات شدند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آخرین سال حکومت آیت‌الله خمینی با اعدام هزاران نفر از زندانیان سیاسی ایران همراه بود که شمار آن به طور دقیق اعلام نشده است.

مستندات این رویداد از جمله نامه‌ها و خاطراتی که آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی بعدها منتشر کرد، نشان می‌دهد که این اعدام‌ها با حکم آیت‌الله خمینی انجام شده است.‌

همچنین پس از سقوط حکومت محمدرضا پهلوی شمار زیادی از وابستگان به حکومت سابق که در ایران مانده بودند اعدام شدند، مانند امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر سابق ایران.

اما آقای هاشمی رفسنجانی مدعی است که «انعطاف اسلامی» یکی از ویژگی‌های آیت‌الله خمینی در کنار ویژگی «اقتدار دینی» بوده است.

وی همچنین عنوان کرده است که دوران حکومت پهلوی «یکی از راه‌های ممکن مبارزه مسلحانه [با حاکمیت] بود»، اما آیت‌الله خمینی «همیشه بر مردم تکیه می‌کرد و هیچ‌وقت مبارزات مسلحانه را تایید نمی‌کرد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به جنگ ایران و عراق در زمان حکومت صدام حسین اشاره کرده و گفته است که «آيت‌الله خمينی هرگز اجازه پيشروی در خاک عراق را نمی‌داد».

این ادعا در حالی مطرح شده که یکی از شعارهای اصلی در دوران جنگ هشت ساله این بود که «راه قدس از کربلا می‌گذرد». از سوی دیگر، ایران در مقاطعی از جنگ توانست بخش‌هایی از خاک عراق از جمله فاو را به تصرف خود در آورد.

هاشمی رفسنجانی همچنين گفت: «در مقطع پايانی جنگ، وقتی احتمال افزايش جنايات رژيم بعث عليه مردم ايران و عراق برای ایشان توضيح داده شد، به رغم سخنان قبلی مبنی بر مقاومت بيست ساله و جنگ تا آخرين قطره خون، قطعنامه آتش‌بس را پذيرفتند».

در دوره زمامداری آیت‌الله خمینی که بیش از ۱۰ سال به طول انجامید ایران شاهد جنگ هشت ساله با عراق و زدوخوردهای خونین میان حکومت و گروه‌های مخالف بود.

آقای هاشمی به تازگی گفته که هنوز دیدگاه و نظرات آقای خمینی درباره قعطنامه پایان جنگ با عراق را بیان نکرده است.

XS
SM
MD
LG