لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

منازعه نفتی عربستان و ایران؛ حدس‌ و گمان‌های اتمی در واشینگتن


روزنامه دیلی‌تلگراف به مناسبت نشست وزیران اوپک به جنگ قدرت ایران و عربستان در این سازمان پرداخته و نوشته است این دو کشور در مسیر برخورد با یکدیگر قرار گرفته‌اند که می‌تواند منجر به از هم پاشیدگی بزرگترین گروه تولیدکننده نفت جهان شود.

این روزنامه‌ اشاره‌ای هم به نامه بیژن نامدار زنگنه کرده که وزیر نفت ایران در آن گفته ایران پس از رفع تحریم‌ها یک میلیون بشکه به تولید نفت خود خواهد افزود.

اندرو کریستچلو نویسنده دیلگی‌تلگراف، می‌افزاید رقابت عربستان سعودی، عراق و ایران برای دست یافتن به سهم بیشتر در بازار به قیمت بحران اقتصادی در دیگر تولیدکنندگان کوچک اوپک تمام شده است.

دیلی‌تگلراف می‌نویسد در ریاض، حاکم جدید سعودی، سلمان بن عبدالعزیز، با خطر تغییر موضع ناگهانی آمریکا به نفع تهران مواجه است که در نهایت می‌تواند
آینده آل سعود را با تهدید مواجه کند.

به نوشته این روزنامه حمایت ایران از حوثی‌های یمن و هم‌مرز شد با حکومت اسلامی یا همان داعش، سعودی‌ها را در مخمصه قرار داده و این طور به‌نظر
می‌رسد که تنها نیروهای ایران یارای مواجهه با نیروهای داعش را دارند.

تحلیل نویسنده این است که تصمیم ماه نوامبر عربستان برای افزایش تولید و
کاهش بهای نفت، برای از صحنه بیرون کردن نفت شیل آمریکا نبوده است؛ چراکه تولید نفت آمریکا به بالاترین سطح خود در ۴۴ سال گذشته رسیده است. به عقیده نویسنده تصمیم عربستان برای تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز، برای به زانو درآوردن دیگر تولیدکنندگان اوپک و از جمله رقیب عمده‌ خاورمیانه‌ای خود، ایران است.

سیاست کاهش بهای نفت که به نوشته دیلی‌تلگراف بیش از همه از سوی عربستان دنبال می‌شود، اقتصادهای نیجریه، ونزوئلا و الجزایر را به نقطه خطرناکی رسانده است.

دیلی تلگراف می‌افزاید ایران در پشت پرده، به دنبال تغییر دبیرکل کنونی اوپک عبدالله سالم البدری بوده که با سیاست‌های عربستان همسو است. به نوشته این روزنامه ایرانی‌ها مایل بودند که عبدالله بن حمد العطیه، وزیر نفت پیشین قطر را به کرسی دبیرکلی بنشانند.

سایت مجله تایم ابراز علاقه جمهوری آذربایجان برای مشارکت ایران در خط لوله ترانس آناتولی(تاناپ) برای انتقال گاز به اروپا را مورد توجه قرار داده است. خط لوله‌ای که رقیب گاز روسیه برای اروپا خواهد بود.

ناطق علی‌یف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، گفته است که ایران با منابع عظیم انرژی‌اش یکی از نامزدهای اصلی برای اتصال به این خط لوله است.

محسن پاک آیین، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در واکنش به این اظهارات گفته است که دولت ایران دعوت برای پیوستن به خط لوله ترانس آناتولی را مورد بررسی قرار داده است، که بخشی از برنامه‌های ایران برای حضور قدرتمند در بازار جهانی گاز است.

انتظار می‌رود خط لوله ۱۷۷۰ کیلومتری ناتاب سال ۲۰۲۰ تحویل گاز به اروپا را آغاز کند.

وبسایت پولیتیکو، به بررسی مهلت مذاکرات هسته‌ای تا دهم تیرماه پرداخته
است. این وبسایت، نظر وزیر انرژی اسرائیل، یووال اشتاینیتز، را که در واشینگتن به‌سر می‌برد نقل کرده که خواستار تمدید مهلت مذاکرات برای بستن همه راه‌های فرار ایران و مشخص کردن جزییات است.

یووال اشتاینیتز عضو حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است و پیشتر نیز وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل بود.

پولیتیکو نظر گری سیمور را که تا سال ۲۰۱۳ در دولت اوباما حضور داشت و به روند مذاکرات آشناست، انعکاس داده که می‌گوید دولت آمریکا نباید به خاطر مهلت ۱۰ تیر خود را تحت فشار ببیند چراکه به گفته او ایرانی‌ها از این ضرب‌الاجل به‌عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کنند.

پولیتیکو به دو مشکل عمده در روند مذاکرات اشاره کرده، یکی دسترسی آزاد به اماکن نظامی ایران و دیگری سرعت رفع تحریم‌ها.

در همین حال رابرت آیهورن که در دولت اول اوباما در مذاکرات حضور داشته تردید دارد که در ظرف یک ماه باقی‌مانده دو طرف بتوانند اختلافات خود را حل‌وفصل کنند.

مارک فیتزپاتریک یک مقام سابق وزرات خارجه آمریکا هم با اشاره به شکستگی پای جان کری وزیر خارجه آمریکا در سانحه دوچرخه‌سواری، گفته است در نهایت شاید این سانحه به نفع غربی‌ها باشد تا مهلت مذاکرات تمدید کنند.

برخی مقامات دولت اوباما در گفت‌وگوهای خصوصی ‌می‌گویند، این احتمال وجود دارد که مذاکرات به ماه ژوییه هم کشیده شود.

اما تاخیر در توافق می‌تواند از جانب کنگره مشکلی دیگر در روند مذاکرات ایجاد کند. مطابق قانون مصوب کنگره، که اوباما با بی‌میلی آن را امضا کرده، اگر رئیس جمهور ایالات متحده به توافقی با ایران دست یابد کنگره یک ماه فرصت دارد تا جلوی تعلیق تحریم‌های ایران را بگیرد. اما اگر توافق با ایران پس از نهم ژوییه تحویل کنگره شود کنگره به خاطر تعطیلات تابستانی یک ماه بیشتر وقت خواهد خرید.

XS
SM
MD
LG