لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

وزیر آموزش پرورش ایران دو هفته دیگر «استیضاح می‌شود»


منتقدان آقای فانی در مجلس می‌گویند که وی نتوانسته «رضایت و اعتماد» جامعه آموزش و پرورش را به خود جلب کند.
منتقدان آقای فانی در مجلس می‌گویند که وی نتوانسته «رضایت و اعتماد» جامعه آموزش و پرورش را به خود جلب کند.

هیات رییسه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ایران، را روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد اعلام وصول کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، ۶۴ نماینده طرح استیضاح آقای فانی را امضا کرده‌اند و محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس نیز کلیات آن را در صحن علنی مجلس خوانده است.

اما درباره زمان استیضاح وزیر آموزش و پرورش هنوز تاریخ آن به درستی روشن نیست. خبرگزاری ایرنا از قول محمدرضا باهنر، نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی، نوشته که طرح استیضاح وزیر یادشده چهارشنبه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و وزیر در جلسه علنی از عملکرد خود دفاع می‌کند.

اما محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده که وزیر آموزش و پرورش پس از طرح استیضاح خود در صحن علنی مجلس، ۱۰ روز مهلت دارد که در صحن مجلس حاضر شود و از این رو جلسه استیضاح هفته آینده نخواهد بود، بلکه هفته بعد از آن برگزار می‌شود.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش ایران ۱۰ دلیل کلی را شامل می‌شود که از جمله آنها مسئله تامین معاش جامعه فرهنگیان ایران است.

نمایندگان امضاکننده این طرح معتقدند که علی اصغر فانی در جلب نظر دولت برای تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته، «ناتوان» بوده است.

ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تجمعات معلمان ایران در اعتراض به شرایط معیشت خود و دستمزدهای آوزش و پرورش منتشر شده است، تجمعاتی که محدود به یک منطقه ایران نبوده بلکه شهرها و استان‌های سراسر کشور را شامل شده است.

در این حال وزیر آموزش و پرورش ایران وعده داده که برای رفع مشکلات معیشتی معلمان تلاش خواهد کرد، اما امضاکنندگان طرح استیضاح او معتقدند که آقای فانی نتوانسته «رضایت و اعتماد» جامعه آموزش و پرورش را به خود جلب کند.

در صورت برگزاری جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، علی اصغر فانی دومین نفر از کابینه حسن روحانی است که استیضاح خواهد شد. نفر نخست رضا فرجی دانا، وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود که نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را دوباره جلب کند.

علی اصغر فانی پس از آن عهده‌دار سمت وزیر آموزش و پرورش شد که گزینه نخست حسن روحانی برای این منصب، محمدعلی نجفی، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفت.

طرح استیضاح آقای فانی پیش از این نیز مطرح شده بود ولی مسکوت گذاشته شد.

از دیگر دلایلی که نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وی عنوان کرده‌اند «عدم اقدام جدی و مؤثر در جهت تدوین و ارائه نقشه راه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و «عدم وجود رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان» است.

XS
SM
MD
LG