لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

یک دانش‌آموز دختر در کهریزک به خاطر «پیوند کلیه» از مدرسه اخراج شد


یک عضو انجمن بیماران کلیوی ایران روز چهارشنبه دوم اردیبهشت از «اخراج ناباورانه» یک دانش آموز دختر توسط مدیران مدرسه‌ای در کریم آباد کهریزک به دلیل پیوند کلیه خبر داد.

داریوش آرمان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که دختر هشت ساله‌ای به نام «شکیلا رخشانی» پس از تحمل دو سال درد و رنج دیالیز به تازگی با حمایت‌های انجمن بیماران کلیوی، پیوند کلیه شده بود.

وی افزود پزشک معالج این دانش آموز تایید کرده که «دوران نقاهت شکیلا تمام شده است و این دانش آموز برای ادامه زندگی معمولی هیچ مشکلی ندارد».

با این حال، آن گونه که آقای آرمان گفته است، «مسوولان مدرسه قیام واقع در کریم‌آباد کهریزک به رغم حضور چند روزه دانش آموز پیوند کلیه‌ای در کلاس اول، به والدین وی اعلام کرده‌اند به هیچ عنوان حاضر به پذیرش این دانش آموز نیستند».

این عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی افزوده که مسوولان مدرسه در پاسخ به اعتراض‌های مادر این دختر گفته‌اند، «از آنجا که نگران پس زدن پیوند کلیه شکیلا هستند به همین خاطر از پذیرش او در مدرسه خودداری کرده‌اند و به هیچ عنوان نیز حاضر نیستند او را بپذیرند».

به نظر می‌رسد این نخستین بار در ایران است که مدیران یک مدرسه، دانش آموزی را به دلیل مشکل فوق اخراج کرده‌اند. آموزش و پرورش هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

آقای آرمان اقدام مدرسه یاد شده را «نقض حقوق شهروندی یک کودک ایرانی» دانسته و گفته است: این در حالی است که شکیلا رخشانی «به هیچ بیماری مسری، عفونی یا واگیردار مبتلا نیست».

وی از مسوولان آموزش و پرورش استان تهران خواسته که هر چه زود‌تر شرایط بازگشت این دختر بچه را به پشت میز مدرسه فراهم کنند، «چرا که در غیر این صورت این دانش‌آموز و خانواده‌اش با مشکلات شدید روحی و روانی روبرو خواهند بود. حتی ممکن است به خاطر مشکلات روحی، کلیه پیوندی دختر کوچولو نیز از کار افتاده و او دوباره به چرخه دیالیز بازگردد که وقوع این اتفاق بسیار خطرناک خواهد بود».

پیوند کلیه در ایران روندی بسیار دشوار دارد و به گفته کتایون نجفی‌زاده رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، سالانه تنها بین دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.

این در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده در ماه‌های پایانی پارسال، بیش از ۲۶ هزار بیمار دیالیزی در لیست انتظار پیوند اعضا هستند و به گفته مقامات وزارت بهداشت سالانه حدود ۱۰ درصد بیماران دیالیزی از دنیا می‌روند.

خانم نجفی‌زاده در تیر ماه ۹۳ گفته بود که افزایش تعداد بیماران دیالیزی در هر سال حدود چهار هزار نفر است، یعنی سالانه هشت درصد بر تعداد این بیماران افزوده می‌شود.

در همین حال، محمدرضا گنجی، رییس انجمن نفرولوژی ایران در سال ۹۲ گفته بود که این بیماران ۸۰ درصد هزینه‌ها را شخصا پرداخت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG