لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

اوباما دستور اعزام ۴۵۰ مستشار نظامی دیگر به عراق را صادر کرد


کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت آمريکا برای آموزش ارتش عراق ۴۵۰ مستشار نظامی دیگر به اين کشور اعزام می‌کند. اعزام این نیروها پاسخی است به درخواست کمک از سوی دولت عراق که در هفته‌های اخير با موج جديدی از حملات گروه خلافت اسلامی مواجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بر اساس اين طرح جديد مراکز آموزش نظامی آمريکا در خاک عراق از چهار مورد به پنج مورد افزايش خواهد يافت و تعداد بيشتری از پرسنل نيروهای مسلح عراق در اين مراکز آموزش خواهند ديد. بخش اعظم داوطلبانی که توسط آمريکا آموزش می‌بينند اعضای قبايل سنی خواهند بود.

کاخ سفيد می‌گويد رییس جمهوری آمریکا اين تصميم را به درخواست حيدر العبادی نخست‌وزير عراق و بنا به توصيه مقامات دفاعی آمريکا اتخاذ کرده است.

با وجود این، آقای اوباما هنوز در مقابل درخواست‌ها برای اعزام نيروهای رزمی آمريکا به جبهه‌های جنگ در عراق مقاومت می‌کند.

همزمان به گزارش خبرگزاری رويترز، به خاطر درگيری‌های شديد بين جنگجويان کرد سوريه و پيکارجويان گروه موسوم به خلافت اسلامی (داعش) در اطراف شهر کردنشين تل ابياد، هزاران نفر آواره شده و به خاک ترکيه گريخته‌اند.

يک عکاس خبرگزاری رويترز از منطقه گزارش داد آوارگان سوری که اکثر آنها زن و کودک هستند، از يک گذرگاه مرزی موقت که توسط ژاندارمری ترکيه کنترل می‌شود وارد خاک ترکيه شدند.

يک مقام دولت ترکيه گفت روز چهارشنبه حدود ۲۰۰۰ پناهجوی سوری ثبت شدند. طی هفته گذشته نيز حدود هفت هزار پناهجوی سوری از همين نقطه وارد خاک ترکيه شده بودند.

به گفته اين مقام ترکيه، مهاجران سوری از نبرد بين جنگجويان کرد و شورشيان ميانه‌رو سوريه با گروه خلافت اسلامی برسر تصرف شهر تل ابياد و تشديد حملات هوايی ائتلاف بين‌المللی به مواضع گروه داعش می‌گريزند.

مناطق شمال شرقی سوريه برای گروه خلافت اسلامی اهميت استراتژيک دارند چون قلمرو اين گروه در خاک عراق و سوريه را به يکديگر وصل می‌کند.

گروه خلافت اسلامی هفته گذشته تهاجم جديدی را عليه اين مناطق آغاز کرد که کنترل آنها در دست ارتش سوريه و بخش‌هايی از آن در کنترل گروه‌های خودمختار کرد است. گروه‌های کرد سوريه از بحران فعلی برای گسترش قلمرو خود استفاده کرده‌اند. قدرت گيری کردهای سوريه باعث نگرانی دولت ترکيه شده است.

يک مقام ترکيه گفت بخش اعظم پناهجويانی که از اين نقاط گريخته و وارد خاک ترکيه شده‌اند عراقی‌ها و سوری‌ها هستند.

XS
SM
MD
LG