لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

بیماری مرس کره جنوبی را به کاهش نرخ بهره بانکی وادار کرد


ازدواج همراه با پیشگیری از بیماری مرس
ازدواج همراه با پیشگیری از بیماری مرس

در پی شیوع بیماری مرس و بروز ۱۴ مورد دیگر از این بیماری و تاثیر آن بر اقتصاد کره جنوبی، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره بانکی را برای کمک به تثبیت بازار و تقویت آن پایین کشید.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۱ خردادماه، گزارش داد که دولت کره جنوبی امیدوار است که با این اقدام به اقتصاد کشور که تحت فشار کاهش تقاضاست رونق بیاورد.

شیوع بیماری مرس در کره جنوبی که تاکنون ۱۲۲ نفر را مبتلا کرده و باعث مرگ ۹ نفر شده باعث شده است که نگرانی‌های منطقه‌ای از انتقال این بیماری افزایش یابد، به طوری که هنگ‌کنگ ده‌ها فردی را که از کره جنوبی بازگشته بودند آزمایش کرده و ابتلای ۹ نفر به ویروس مرس آشکار شده است.

در این میان، بسیاری برنامه سفر خود به کره جنوبی را لغو کرده‌اند.

شیوع سندروم تنفسی خاورمیانه یا همان «مرس» که یکی از بدترین ویروس‌ها از نوع ویروس کورونا به شمار می‌رود، در داخل کره جنوبی نیز بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرده است.

از زمان شیوع این بیماری در سال ۲۰۱۲ میلادی، بنا به گزارش‌های رسمی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است، حداقل ۱۲۷۱ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۴۴۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

گفته می‌شود که این ویروس از عربستان سعوی شیوع پیدا کرده است.

وجود ویروس مرس بعد از بازگشت یک زن ۶۸ ساله کره‌ای از خاورمیانه در تاریخ ۲۰ ماه گذشته میلادی، سه هفته پیش، برای اولین بار در کره جنوبی کشف شد.

علاوه بر بیماران مبتلا به ویروس، ۲۵۰۰ نفر نیز در قرنطینه تحت مراقبت هستند و نزدیک به دو هزار مدرسه، به طور عمومی در کلان‌شهر سئول و استان گیانگ‌گی، استان پیرامون پایتخت، تعطیل شده‌‌اند.

خانم ارک گئون-های، رئیس جمهوری کره جنوبی، نیز که قرار بود سفری کاری به آمریکا داشته باشد، این سفر را لغو کرده تا تدابیری برای شیوع این ویروس که با قربانیان روزافزونی همراه شده بیندیشد.

در همین زمینه بانک مرکزی چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نرخ بهره را به ۱.۵ درصد که پایین‌ترین رکورد نرخ بهره کشور است، پایین آورده است.

رئیس بانک مرکزی کره جنوبی گفت که این تصمیم اقدامی پیش‌گیرانه برای جلوگیری از پایین افتادن رشد اقتصادی کشور تحت تاثیر بیماری مرس است.

این گزارش با اشاره به بسته شدن ۲۷۰۰ مدرسه و دانشگاه می گوید، البته حضور کارشناسان سازمان بهداشت جهانی طی روز چهارشنبه و اعلام این نکته که احتمال شیوع ویروس از مدارس و دانشگاه‌ها کم است، نکته مثبتی برای بازگشت کشور به وضعیت عادی بود.

همچنین رهبر حزب حاکم کره جنوبی نیز گفته است که «ما باید ترس و خوف روانی ناشی از بیماری مرس را کنار بگذاریم و از هفته آینده به زندگی عادی خود برگردیم تا تبعات این بیماری بر اقتصاد کشور را به حداقل برسانیم».

بیماری مرس خطرناک‌ترین بیماری بعد از بیماری تنفسی سارس است که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در آسیا شیوع پیدا کرد و باعث مرگ ۸۰۰ تن شد.

هنگ‌کنگ اخیرا «آژیر قرمز» را برای کسانی که قصد سفر به کره جنوبی دارند، به صدا درآورد و فرودگاه‌های سنگاپور نیز گفته‌اند که از نهادن بار هزینه مالی بر دوش کسانی که سفر به کره جنوبی را لغو کنند، خودداری خواهند کرد.

در چین نیز اخیرا یک شهروند کره جنوبی مبتلا به این بیماری شناسایی شد و هم اکنون در قرنطینه نگهداری می‌شود. دولت چین گفته است که جای هیچ نگرانی نیست و تدابیر لازم برای مقابله با ویروس مرس مهیا است.

XS
SM
MD
LG