لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

جسد طارق عزيز، معاون صدام حسين، در راه اردن «ربوده شد»


دختر طارق عزيز، معاون صدام حسين، می‌گويد جسد پدرش که هفته پيش در زندانی در عراق درگذشت، روز پنج‌شنبه ۲۱ خرداد هنگام انتقال به اردن برای خاکسپاری ربوده شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، زينب، دختر طارق عزيز، گفته است که مادر وی در فرودگاه بين‌المللی بغداد منتظر تحويل تابوت و انتقال آن به اردن بود اما جسد در اين فرودگاه ناپديد شده است.

مقام‌های عراقی هنوز به اين خبر واکنشی نشان نداده‌اند و يک مقام‌ اردنی نيز که نخواست نامش فاش شود تنها تاييد کرد که آخرين پروازِ روز پنج‌شنبه از عراق به اردن نيز فاقد جسد طارق عزيز بوده است.

طارق عزيز که به اعدام محکوم شده و در زندانی در ناصريه نگهداری می‌شد جمعه هفته گذشته بر اثر حمله قلبی درگذشت. زيد علی عباس، رييس پزشکی قانونی عراق، گفته که نتايج کالبدشکافی تاييد می‌کند که مرگ وی بر اثر حمله قلبی بوده است.

طارق عزيز بلندپايه ترين مقام مسيحی در دولت صدام حسين بود و چهره بين‌المللی حزب بعث عراق به شمار می‌رفت. او در اکتبر سال ۲۰۱۰ به اتهام آزار و اذيت گروه‌های مذهبی شيعه که اکنون قدرت را در عراق به دست دارند، به اعدام محکوم شد ولی جلال طالبانی، رييس جمهوری وقت عراق، از امضای حکم اعدام او خودداری کرد.

در ماه‌های اخير اين گمانه زنی مطرح شد که شماری از مقام‌های پيشين حکومت صدام حسين در حال همکاری با گروه خلاف اسلامی (داعش سابق) بر ضد حاکميت شيعه در عراق هستند.

عزت ابراهيم الدوری از دستياران ارشد صدام حسين از جمله کسانی است که متهم شده با گروه‌های سنی عراق بر ضد بغداد همکاری کرده است.

شماری از مقام‌های عراقی در ماه آوريل اعلام کردند که عزت ابراهيم در نبردی در نزديکی تکريت کشته شده است. با اين حال نتيجه آزمايش «دن‌ای‌ای» که وعده انتشار آن داده شده بود از سوی دولت عراق منتشر نشد.

دختر طارق عزيز که به شدت ناراحت به نظر می‌رسيد حاضر نشد تا درباره عاملان و هدف آنها از ربودن جسد پدرش اظهار نظر کند.

XS
SM
MD
LG