لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

روسيه: حرف‌زدن درباره تمديد مذاکرات هسته‌ای بايد مطلقا متوقف شود


سرگی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه
سرگی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه

روسيه خواستار «توقف مطلق» حرف زدن درباره تمديد تاريخ مذاکرات هسته‌ای ميان ايران و شش قدرت جهانی شده است.

سرگی ريابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسيه، روز دوشنبه ۲۵ خرداد گفته است که می‌خواهد صحبت درباره تمديد تاريخ مذاکرات «مطلقا متوقف» شود.

به گزارش خبرگزاری اينترفکس، آقای ريابکوف افزوده است: «اگر ما اکنون در تمرکز بر نتيجه شکست بخوريم، شانس خود را برای نتايج مثبت کاهش می‌دهيم».

سرگی ريابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسيه در گفت‌وگوهای هسته‌ای است.

بيان اين سخنان از سوی معاون وزارت امور خارجه روسيه در حالی است که در ايران، علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی به تلويزيون المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان گفته که «آنچه برای ما مهم است محتوای توافق است و زمان و ضرب‌الاجل را هرگز فدای توافق خوب نخواهيم کرد».

اما سرگی ريابکوف از تمام کشورهای درگير در مذاکرات خواسته تا به زمان کنونی با «بيشترين احساس مسئوليت» نگاه کنند و از زمان باقی‌مانده تا ۱۰ تير به عنوان مهلتی «امکان‌پذير» برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی نام برده است.

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، دهم تير را به عنوان آخرين مهلت خود برای دستيابی به چنين توافقی تعيين کرده‌اند؛ هرچند بر اساس گزارش‌ها، اختلافات درباره چند موضوع کليدی، باعث شده تا روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته کند شود.

در همين حال، خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گزارش داده که عباس عراقچی و مجيد تخت‌روانچی، دو عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی که وين را برای «مشورت‌های داخلی» به مقصد تهران ترک کرده بودند٬ چهارشنبه هفته جاری به پايتخت اتريش باز می‌گردند تا گفت‌وگوها با نمايندگان قدرت‌های جهانی برای نگارش متن توافق نهايی را از سر بگيرند.

اين گزارش حاکی است که مذاکرات کارشناسی ايران و گروه ۱+۵ همچنان در وين ادامه داد و تيم کارشناسی جمهوری اسلامی به رياست حميد بعيدی‌نژاد در اين شهر به گفت‌وگوها ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG