لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

رهبر شماره دو القاعده در حمله هوایی آمریکا در یمن کشته شد


تصویر الوحیشی از ویدئوی تبلیغاتی گروه در سال ۲۰۰۹ میلادی گرفته شده است
تصویر الوحیشی از ویدئوی تبلیغاتی گروه در سال ۲۰۰۹ میلادی گرفته شده است

بنا بر گزارش‌ها از ایالات متحده، در «حمله» هواپیمای بدون سرنشین آن کشور در یمن، ناصر الوحیشی، رهبر القاعده در شبه‌جزیره عربی، کسی که به عنوان مرد شماره ۲ این شبکه شناخته می‌شود، کشته شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، ۲۵ خرداد ماه، به نقل از دو مقام امنیت ملی یمن، می‌گوید این حمله روز جمعه ۲۲ خرداد، به نظر می‌رسد از سوی یک هواپیمای بدون سرنشین، در منطقه حضرموت، انجام گرفته است.

در گزارش این شبکه خبری به هویت مقام‌های «امنیت ملی» یمن اشاره‌ای نشده است.

این شبکه خبری به توئیت‌های منتشر شده از سوی «القاعده در شبه‌جزیره عربی» نیز اشاره کرده که بر اساس آنها الوحیشی کشته شده و قاسم الریمی، یکی از فرماندهان نظامی گروه، جای او را گرفته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز از قول مقام‌های یمنی و گزارش‌هایی منتشر شده از سوی شبکه القاعده از «احتمال» کشته شدن «مرد شماره دو کل شبکه القاعده» خبر داده است.

مقام‌های رسمی آمریکا این گزارش‌ها را تائید نکرده‌اند اما روزنامه نیویورک‌تایمز از قول آنها می‌گوید در حال تحقیق در مورد آن هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید اگر گزارش‌های منتشر شده درست باشد، ضربه‌ای سخت به یکی از فعال‌ترین شاخه‌های القاعده وارد شده است.

شبکه القاعده در شبه‌جزیر عربی، از جمله خطرناک‌ترین و فعال‌ترین شبکه‌های افراطی به شمار می‌رود که خارج از خاورمیانه نیز عملیاتی به آن منسوب است. این گروه مسئول برنامه‌ریزی و اجرای حمله به نشریه شارلی ابدو در پاریس به شمار می‌رود.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است واشینگتن در حال بررسی گزارش‌ها است. این مقام رسمی که هویتش فاش نشده از اظهار نظر در مورد نقش احتمالی ایالات متحده در «حمله» خودداری کرده است.

اما یک مقام رسمی دیگر گفته است ارتش آمریکا در هیچ حمله‌ای حضور نداشته است. ولی باز هم مشخص نیست که آیا ممکن است حمله احتمالی به دست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سی‌آی‌ای، صورت گرفته باشد.

بنا بر کتابی به قلم جرجی جانسون، الوحیشی زاده جنوب یمن است که در سال ۱۹۹۸ به افغانستان رفت و به القاعده پیوست. با اسامه بن‌ لادن دیدار کرد و تا سال ۲۰۰۱ از دستیاران ارشد او به شمار می‌رفت.

رهبری القاعده در شبه‌جزیری عربی را در سال ۲۰۰۹ میلادی، پس از فرار از زندان در دست گرفت.

این شبکه مسئول حملاتی گسترده در خود یمن است که طی سال‌های گذشته به کشته شدن صدها نفر انجامیده است.

گزارش تازه، یک روز پس از آن منتشر می‌شود که دولت مشروع لیبی در بیانیه‌ای گفت مختار بلمختار، از فرماندهان پیشین «القاعده در مغرب اسلامی»، رهبر گروهی که دو سال پیش با حمله به یک تاسیسات گاز در الجزیره ۳۹ نفر را کشته بود، «در پی حمله هوایی آمریکا کشته شده است».

XS
SM
MD
LG