لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

سازمان دامپزشکی: آنفلوآنزای پرندگان در مازندران تحت کنترل است


در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد کشف نوعی جدید از ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان مازندران، یک مقام ارشد سازمان دامپزشکی ایران، می‌گوید این بیماری «تحت کنترل دامپزشکی است».

در ۳۱ خرداد ماه قاسم جانبابایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفته بود نوعی از این بیماری که آن را «فوق حاد» توصیف کرده بود، شیوع پیدا کرده است.

آقای جانبابایی البته تاکید کرده بود که هنوز نمونه انسانی از این بیماری یافت نشده اما «با توجه به مشاهده و معدوم شدن تعدادی از طيور در برخی مناطق استان، انتظار می‌رود ویروس در منطقه وجود داشته باشد و جای نگرانی وجود دارد».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزوده بود که در این مورد به پزشکان گوشزد شده است که در تشخیص‌های خود، احتمال آنفلوآنزای «فوق حاد» پرندگان و تب کریمه کنگو را در نظر بگیرند.

تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو، بیماری حادی‌ست که با تب و خونریزی همراه است و از جمله از طریق تماس با دام آلوده انتقال پیدا می‌کند.

آنفلوآنزای پرندگان نیز بیماری ویروسی‌ست که با علائمی شبیه سرماخوردگی همراه است و گاه به مشکلات شدید تنفسی و ریوی می‌انجامد.

خبرگزاری ایرنا، از قول مسعود هاشم‌زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ایران، نقل کرده است که ورود و خروج فراورده‌های خام دامی و دام زنده، با کمک پلیس و دیگر سازمان‌ها، «در استان مازندران به شدت کنترل می‌شود».

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان جهانی بهداشت حیوانات، گفته بود، که این ویروس در روز جمعه در نوگاردان مازندران آغاز شده است. در مجموع ۱۷ پرنده از ۲۵ پرنده مشکوک به ابتلا به ویروس تلف، و هشت پرنده دیگر نیز معدوم شده بودند.

گزارش‌ها در مورد شیوع این بیماری در نوگاردان به هفته گذشته باز می‌گردد.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات با اشاره به گزارش‌ها از ایران گفته بود تحقیقات برای پیدا کردن منبع آغاز شیوع بیماری ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG