لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

عراقچی: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به اندازه‌ای که انتظار داشتیم نیست


عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران در کنار هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران در کنار هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا

عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌گويد عليرغم آنکه «اختلاف نظرهايی که در خصوص متن توافق‌نامه وجود دارد مقداری کمتر شده» اما «پيشرفت کار به آن اندازه‌ای که ما انتظار داشتيم نيست».

عباس عراقچی که روز دوشنبه، اول تير، وين را به مقصد لوکزامبورگ ترک می‌کرد، متن توافق‌نامه نهايی را «پيچيده» دانست و به واحد مرکزی خبر گفت: «آنچه که برای ما مهم است رسيدن به يک توافق مطلوب و مورد قبول برای ملت ايران است که در آن حقوق مردم ايران شناسايی و محترم شمرده شده باشد و برنامه هسته‌ای ايران به رشد و پيشرفت خود ادامه دهد و تحريم‌ها هم برداشته شود».

پيش از اين روسيه نيز «کند شدن پيشرفت» اين مذاکرات را «بسيار نگران کننده» توصيف کرده بود.

عباس عراقچی و ديگر اعضای تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران در حالی از وين به لوکزامبورگ می‌روند که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران نيز از تهران به آنجا خواهد رفت.

اعضای اين تيم قرار است در فاصله کمتر از ۱۰ روز مانده به ضرب‌الاجل گفت‌وگوهای هسته‌ای، در لوکزامبورگ با وزیران امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان، مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا، به شکل گروهی و دوجانبه ديدار و گفتگو کنند.

اين در حالی است که آقای عراقچی تاکيد کرده «اين مهلت برای ما نهايی نيست» و «اگر لازم باشد که چند روز بيشتر گفت‌وگو کنيم اين کار را انجام خواهيم داد».

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، نيز سخنان مشابهی بيان کرده است.

آقای ظريف که از تهران عازم لوکزامبورگ بود، تاکيد کرد که «اهميت دستيابی به توافق خوب و مناسب بيشتر از چند روز دير يا زود شدن است».

وزير امور خارجه ايران از «همه» طرف‌های مذاکره‌کننده خواست تا «از زياده‌خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بين‌المللی خودداری کنند تا دستيابی به توافق ممکن شود».

آقای ظريف در عين حال تاکيد کرد «همچنان اختلافاتی باقی مانده» که «برخی فنی و برخی هم سياسی است».

با وجود اين، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «تلاش می‌کنيم در اولين فرصت کار را به اتمام برسانيم».

چگونگی تسهيل يا لغو تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران، بازرسی و مصاحبه با دست‌اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی و بازرسی از تاسيسات نظامی ايران، موارد اصلی اختلافی میان تهران با شش قدرت جهانی است.

XS
SM
MD
LG