لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

فانی، وزیر آموزش و پرورش، در مقام خود ابقا شد


استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌ و پرورش دولت یازدهم، در جلسه علنی روز چهارشنبه، سوم تیرماه، مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و آقای فانی در مقام وزیر ابقا شد.

روز چهارشنبه در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش‌ و پرورش با ۱۶۷ رأی مخالف نماینده مجلس از مجموع ۲۵۶ رأی اخذشده، علی‌اصغر فانی یک‌ بار دیگر توانست رأی اعتماد مجلس برای ادامه کار در وزارت را به دست آورد.

طرح استیضاح وزیر آموزش‌ و پرورش با ۴۹ امضا به هیئت‌ رئیسه مجلس رفته بود، این طرح در جلسه علنی مجلس فقط ۷۶ رأی اخذ کرد که برای برکناری وزیر کافی نبود.

«ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش‌ و پرورش»، «عدم وجود رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان»، «ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش‌ و پرورش» و «نداشتن برنامه و نظام مشخص و مؤثر در استقرار نظام پویا و جامع رصد، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها» از مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیر آموزش‌ و پرورش در طرح نمایندگان استیضاح‌کننده بود.

در ابتدای جلسه استیضاح فانی، ۹ نماینده موافق استیضاح جبار کوچکی‌نژاد، نادر قاضی‌پور، مهدی موسوی‌نژاد، حامد قادر مرزی، فرهاد بشیری، محمد سعید انصاری، محسن علیمردانی، محمود شکری و احمد آریایی‌نژاد به ایراد سخن پرداختند.

بعد از اظهارات این نمایندگان، وزیر توضیحات اجمالی از عملکردش در ۲۲ ماه گذشته تصدی‌گری در وزارت آموزش‌ و پرورش ارائه کرد و در ادامه غلامرضا تاجگردون و غلامرضا مصباحی مقدم در مقام دفاع از فانی به ایراد سخن پرداختند.

بر اساس این گزارش، پس‌ از این اظهارات قسیم عثمانی و حسین نقوی حسینی نیز در فرصت باقی‌مانده به بیان دلایل‌شان برای استیضاح وزیر آموزش‌ و پرورش پرداختند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این طرح استیضاح فانی را «انصاف» ندانسته بود و گفته بود که باید از او به خاطر فعالیت‌هایش در وزارت آموزش و پرورش تقدیر شود.

فانی دومین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که طرح استیضاح او در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد، نخستین طرح استیضاح مربوط به رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود که در مردادماه سال ۹۲ در صحن علنی مجلس مطرح شد و او با رأی موافق نمایندگان به استیضاح از وزارت علوم برکنار شد.

جلسه بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی، بدون حضور حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

اداره مجلس در روز چهارشنبه بر عهده محمدحسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس بود و اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی و شماری از وزرا و اعضای کابینه، علی‌اصغر فانی را در این جلسه همراهی می‌کرد.

XS
SM
MD
LG