لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

مهلت دادسرا به سپاه برای توقف ساخت‌وساز در عشرت‌آباد


یک مدیر در سازمان میراث فرهنگی خبر داد که به حکم بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی، پروژه ساخت و ساز در پادگان ولی عصرِ سپاه پاسداران در مجاورت عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» باید تا روز یک‌شنبه، ۱۴ تير، متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وجیهه قاسمی، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، روز شنبه گفت که پیش از این نیز دستور توقف این پروژه به سپاه پاسداران اعلام شده بود، اما «در طول دو هفته گذشته، فعالیت روی این مجتمع به طور کاملا ملموس در حال انجام است و هیچ توقفی صورت نگرفته است».

به گفته خانم قاسمی، در صورتی که این پروژه متوقف نشود، «بازپرس دادسرای نظامی به ناچار از یگان ویژه ناجا (نیروی انتظامی) برای اجرای دستور توقف استفاده می‌‌کند».

در همین حال خبرگزاری ایسنا نیز در گزارش خود با اشاره به ادامه ساخت و ساز در این پروژه با وجود حکم پیشین دادسرای نظامی نوشت که «با دادن این فرصت یک روزه به نظر می‌رسد قرار است این حکم جدی‌‌تر از حکم‌های دیگر در میدان سپاه و برای حفظ عشرت‌آباد اجرایی شود».

با وجود مخالفت رسمی اعضای شورای شهر تهران،‌ برخی مسئولان بلندپایه شهرداری و حتی رئیس دیوان عدالت اداری، پروژه ساخت و ساز در محدوده ۷۰ متری کاخ عشرت‌آباد که از شهریورماه سال ۹۳ آغاز شده همچنان ادامه دارد و ‌اسکلت فلزی این سازه تا ۱۴ طبقه نیز بالا رفته است.

روز شنبه نیز اورژانس تهران خبر داده بود که یکی از جرثقیل‌های عمرانی این پروژه بر اثر حادثه‌ای شکسته و سقوط کرده است.

مسئولان سپاه پاسداران تاکنون درباره ساخت و ساز در این محل سکوت کرده‌اند.

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد در ۲۳ فروردين ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌عنوان يکی از آثار ملی ايران به ثبت رسيد.

«عمارت کلاه فرنگی» فرح‌آباد به دستور مظفرالدين شاه قاجار با الگوی معماری ايرانی در چهار طبقه ساخته شده است. اين بنا در دوره‌ای به عنوان خوابگاه انيس‌الدوله يکی از همسران ناصرالدين شاه کاربری داشت و در جنوب شرق اين عمارت حوض دايره‌ای بزرگی قرار گرفته که آب آن از قنات تامین می‌‌شده است.

اما پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، اين باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» يا «عشرت‌آباد» ناميدند.

پس از انقلاب اين پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان ولي عصر» تغيير نام پيدا کرد.

يک زندان سپاه پاسداران در اين پادگان قرار دارد و شماری از نيروهای ملی-مذهبی که در سال ۱۳۷۹ بازداشت شدند در اين زندان نگهداری می‌شدند.

XS
SM
MD
LG