لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

مذاکره در وین، واکنش در تهران؛ کیهان: حق با دلواپسان بود


روزنامه ایران در تیتر یک شماره شنبه بیستم تیرماه خود «منشاء اصلی اختلاف» در مذاکرات را بحث‌های مربوط به «تحریم تسلحاتی» عنوان کرده و نوشته است: «گفت‌وگوهای هسته‌ای که گمان می‌رفت حداکثر تا روز پنج‌شنبه پایان یابد تا دوشنبه هم تداوم خواهد یافت، آن هم پس از سکته‌ای ملموس در روند رو به جلوی مذاکرات.»

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود با عنوان «غوغای توافق» با تأکید بر این که «ایران و ۱+۵ از خط قرمز ۹ ژوییه گذشتند و به مذاکرات ادامه دادند»، از قول «منابع آگاه» نوشته است: «اگر اختلاف‌ها تا شامگاه امشب پایان نیابد دوشنبه روز توافق احتمالی خواهد بود.»

این روزنامه تأکید کرده است که «پنج‌شنبه روز دوئل تریبون‌ها و تقسیم تقصیرها بود».

روزنامه شرق در توصیف آن چه در وین می‌گذرد از قول فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نوشته است: «مذاکره به شکل دردآوری کند است.»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره شنبه خود نوشته است: «حق با دلواپسان بود، آمریکا قابل اعتماد نبود.»

روزنامه جوان نیز با تأکید بر این که «مذاکرات وین حالا به روزهایی رسیده است که شاید بتوان در یک کلام تمدیدهای روزبه‌روز را دربارهٔ آن به کار برد» نوشته است: «تمدید سه روزه مذاکرات پس از جلسه دیروز صبح خانم موگرینی و وزرای خارجه ۱+۵ روی داد و این یعنی این که غرب حاضر نیست فرصت مذاکره با ایران را از دست بدهد؛ فرصتی که دیگر تا سال‌ها آن را به دست نخواهد آورد.»

روزنامه جام جم واکنش علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، به تحولات تازه در مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است: «اگر در ضرب‌الاجل، تعیین ‌تکلیف قطعی نشد، مدت را با توافق طرف‌ها می‌توان تمدید کرد.»

روزنامه آفتاب یزد از پدیده «نوزادان رها شده» گزارش داده و نوشته است که رواج این پدیده به حدی رسیده است که واکنش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در پی داشته است.

روزنامه شرق از درگذشت شهرام محمدی، کارگر پتروشیمی مارون، خبر داده و نوشته است: «شهرام محمدی، کارگر فداکار خوزستانی که جلوی انفجار شیر اصلی گاز هگزان‌پتروشیمی مارون ماهشهر را گرفت، ساعت ۱۱ صبح روز جمعه بر اثر جراحات ناشی از آتش‌سوزی» در بیمارستان چمران تهران درگذشت.

روزنامه آرمان از «ضرر ۵۰۰ میلیارد دلاری بیکاری تحصیل‌کردگان» خبر داده و نوشته است: «نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان ۳۰ درصد بیشتر از میانگین بیکاری است.»

روزنامه جهان صنعت از استعفای علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خبر داده و به سقوط نوزدهم مردادماه سال ۹۳ هواپیمای ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه مهرآباد به عنوان یکی از دلایل این استعفا اشاره کرده است.

این روزنامه نوشته است: «هرچند با گذشت حدود یک ‌سال از این سانحه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مجبور به استعفا و بلافاصله این استعفا با موافقت رسمی وزیر راه و شهرسازی مواجه شد، اما هنوز افکار عمومی منتظر اعلام نتیجه گزارش از علت سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ است که قرار بود ساعاتی پس از بلند شدن از مهرآباد در فرودگاه طبس به زمین بنشیند ولی مسافران آن ثانیه‌هایی بعد از پرواز در نزدیکی فرودگاه، برای همیشه خاموش شدند.»

منشاء اختلاف در مذاکرات؛ «تحریم تسلیحاتی»

روزنامه ایران در تیتر یک شماره شنبه بیستم تیرماه خود منشأ اصلی اختلاف در مذاکرات را رسیدن مذاکرات به موضوع «تحریم تسلحاتی» عنوان کرده و خبر داده است که «گفت‌وگوهای هسته‌ای که گمان می‌رفت حداکثر تا روز پنج‌شنبه پایان یابد تا دوشنبه هم تداوم خواهد یافت، آن هم پس از سکته‌ای ملموس در روند رو به جلوی مذاکرات».

این روزنامه همچنین دربارهٔ «منشاء اصلی اختلاف» از قول «یک مقام ایرانی» و البته بدون ذکر نام وی نوشته است: «تغییر موضع طرف مقابل» سرمنشأ پیدایش گره اصلی شده است، و از «روی میز آوردن مجدد موضوعاتی که پیشتر حل شده بود» به عنوان «دلیل دور شدن مذاکرات از ریل توافق در دسترس» سخن گفته است.

روزنامه ایران همچنین از قول «یک مقام آگاه» نزدیک به تیم مذاکره ایران نوشته است: «ما شاهد تغییرات در موضوعات متعددی بوده‌ایم، به‌خصوص از چهارشنبه شب. این موضوعات گستره‌ای از تحریم‌ها گرفته تا طول دوره توافق تا موضوعات هسته‌ای را شامل می‌شود» و حالا «جدال بر سر تفسیر برخی کشورها از تفاهم لوزان است.»

این «مقام دیپلماتیک» همچنین به روزنامه ایران گفته است: «احساس ما این است که همچنان تلاش می‌شود به جای عبور از تحریم‌ها، آنها حفظ شوند.»

این روزنامه از قول «دیگر منابع آگاه» نیز نوشته است: «تیم آمریکایی پس از رایزنی‌هایی که از طریق ویدئو کنفرانسی که در بامداد پنج‌شنبه با رئیس جمهوری آمریکا داشته است از پذیرش تفاهمات صورت گرفته دربارهٔ لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران عقب‌نشینی می‌کند.»

مریم سالاری، خبرنگار اعزامی روزنامه ایران به وین، با تأکید بر این که رسیدن مذاکرات به موضوع «تحریم تسلیحاتی» سبب کند شدن روند مذاکرات است نوشته که «تا اواخر هفته [گذشته] همه چیز خوب پیش می‌رفت؛ خبرهای رسمی و غیررسمی هر چند ضد و نقیض، حتی بدبین‌ترین حاضران و ناظران را به این جمع‌بندی رسانده بود که توافق نهایی خواهد شد، اما اغلب حاضران از آن چه پشت درهای بسته گذشته بود و هوای دیپلماسی وین را ابری کرده بود، بی‌خبر بودند. سرانجام نشانه‌ها به بیرون درز کرد، خبری به‌سرعت باد میان خبرنگاران چرخید؛ جلسه پرتنش دوشنبه با محوریت اختلاف پیرامون لغو یا ادامه تحریم تسلیحاتی ایران».

این روزنامه با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره «تنش» در جریان مذاکرات نوشته است: یکی از نشست‌ها «به قدری تنش آلود بوده که برخی خبرنگاران، مذاکرات روز بعد را بیشتر گفت‌وگوهایی برای دلجویی طرفین از یکدیگر می‌دانستند تا مذاکرات معمول» و «آن چه فضا را پرچالش‌تر کرد، ویدئو کنفرانس محرمانه اوباما با تیم هسته‌ای آمریکا بود. همه منتظر بودند تا جان کری در جمع خبرنگاران، نتیجه رایزنی با مقام مافوقش در کاخ سفید را اعلام کند، اما پیش از حضور وزیر خارجه آمریکا، پیام ظریف در توییتر، اهمیت اطلاع‌رسانی جان کری «را از سکه انداخت»، چرا که محمد جواد ظریف نوشته بود: «این را جدی بگیرید؛ نمی‌توانید وسط مسابقه اسب خود را عوض کنید.»

روزنامه ایران این جمله محمدجواد ظریف را «هشدار ظریف به غربی‌ها» توصیف کرده و نوشته است: «این، یعنی طرف آمریکایی به قول و قرار پیشین پای‌بند نمانده و در دقیقه ۹۰ مذاکره، با شرط و شروط جدیدی به میدان آمده است.»

«دوئل تریبون‌ها و تقسیم تقصیرها» در مذاکرات وین

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود با عنوان «غوغای توافق» با تأکید بر این که «ایران و ۱+۵ از خط قرمز ۹ ژوییه گذشتند و به مذاکرات ادامه دادند» از قول «منابع آگاه» نوشته است: «اگر اختلاف‌ها تا شامگاه امشب پایان نیابد دوشنبه روز توافق احتمالی خواهد بود.»

سارا معصومی خبرنگار اعزامی روزنامه اعتماد به وین نوشته است: «پنج‌شنبه، روز دوئل تریبون‌ها و تقسیم تقصیرها بود. زمانی که ایران و ۱+۵ ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن را از دست دادند، این عبور از خط قرمز زمانی تعیین شده چندان به چشم‌ها نیامد و برخی از مذاکره‌کنندگان در دو سوی این ماراتن تأکید داشتند که ضرب‌الاجل زمانی اصلی ۹ ژوییه است» و حتی «خبرنگارانی که دو هفته گذشته را در وین گذرانده‌اند امیدوار بودند که تا شامگاه ۹ ژوییه وزنه مذاکرات به سمت توافق بچرخد و توافق جامع هسته‌ای به سرعت به دست قانونگذاران آمریکایی برای بررسی آن در بازه زمانی ۳۰ روزه برسد».

خبرنگار اعتماد با اشاره به امیدواری‌هایی روز چهارشنبه نوشته است: «پوشش دیدارهای متوالی میان تیم‌های هفت کشور حاضر در مذاکرات در روزهای چهارشنبه به این امید انجام شد که شاید پنج‌شنبه آن روز بزرگ پس از ۱۳ سال مذاکره باشد» و صبح پنج‌شنبه در حالی از راه رسید که «خیمه مخصوص خبرنگاران در پاله کوبورگ از نخستین ساعات این روز مملو از تصویربرداران و روزنامه‌نگارانی بود که آمده بودند تا ساعاتی دیگر عبارت «توافق شد» را روی خروجی‌های رسانه‌های خود قرار دهند» اما «عبور از ظهر پنج‌شنبه بدون تحرک سیاسی و فنی لازم در هتل پاله کوبورگ نشان داد که پنج‌شنبه روز توافق نخواهد بود.»

این روزنامه با اشاره به «حضور معنادار جان کری» در عصر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران نوشته که وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این که «آمده‌ایم تا به توافق برسیم و نه آن که فقط مذاکره کنیم» گفت: «همان ‌گونه که در صحبت‌هایم با اوباما هم مطرح شد قرار نیست که ما تا ابد در میز مذاکره بنشینیم»، اما با اشاره به « ضرب‌الاجل کنگره» تأکید کرد که «نباید تنها به این دلیل که ساعت نیمه‌شب به پایان می‌رسد، میز مذاکره را به این سادگی رها کنیم».

روزنامه اعتماد مهم‌ترین بخش از سخنان وزیر خارجه آمریکا را تأکید وی بر لزوم تداوم «چند دهه‌ای» توافق احتمال ارزیابی کرده و نوشته است: «رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده بخش اعظمی از سخنان خود را به تکرار تأکید بر حصول توافق خوب اختصاص داد، اما برای نخستین بار اعلام کرد که توافق جامع هسته‌ای با ایران باید توافقی باشد که نه فقط برای روزها، هفته‌ها و ماه‌ها خوب باشد، بلکه برای چندین دهه معتبر بوده و مناسب باشد.»

اعتماد نوشته است: وزیر خارجه آمریکا «در میانه بیانیه خود اندکی هم خبرهای خوش را مخلوط سخنان تند و تیز خود کرده و از پیشرفت‌های واقعی گفت که به ظن او در مذاکرات رخ داده است».

روزنامه شرق نیز در تیتر یک شماره شنبه خود با عنوان «ثانیه‌های سربی وین» نوشته است: «سومین ضرب‌الاجل رد شده است، گویا برنده آنهایی هستند که از ابتدا نگران ضرب‌الاجل نبودند. سه بار ساعت صفر شده و همچنان درها بسته مانده و مذاکره ادامه یافته‌ است.»

زینب اسماعیلی خبرنگار اعزامی روزنامه شرق به وین در گزارش خود نوشته است: «فرجام هنوز نرسیده است، هنوز مشخص نیست این قطار ۲۲ ماهه در کدام ایستگاه قرار است مسافرانش را پیاده کند. مسافران راند آخر ۱۴ روز است که محبوس مذاکره‌اند؛ برخی در قصر کوبورگ، برخی دیگر در خیمه سفید خبرنگاران و برخی در لابی هتل ماریوت»، اما «این همه ماجرا نیست. صدها رسانه خبری دنیا از وین، شهر اقلیم‌های ناگهانی، میلیون‌ها مخاطب را پای خبر مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ نشانده است».

روزنامه شرق نوشته است: به قول خبرنگار نیویورک ‌تایمز «گویی به ۲۵۰۰ سال پیش بازگشته‌ایم؛ ایران و یونان در صدر خبرها هستند».

«آتن به‌واسطه بحران داخلی و «نه»گفتن به اتحادیه اروپا، و ایران با مذاکره برای دست‌ یافتن به توافقی نهایی با نمایندگان جهان برای برنامه هسته‌ای».

به گزارش این روزنامه، «وزرای خارجه اروپایی آن‌ قدر به پایتخت‌هایشان رفته و دوباره به وین بازگشته‌اند که تعدادش از دست خبرنگاران در رفته است. این روزها اغلب جان کری و جواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران به‌تنهایی در محل مذاکرات مانده‌اند. چند روزی است که فدریکا موگرینی هم به این گروه پیوسته و به نظر می‌رسد خیلی از شرایط راضی نیست».

شرق بر تمایل کشورهای ۱+۵ برای حصول توافق اشاره کرده و نوشته است: «دو نوبت از دفعات ترک وین توسط وزرای خارجه، اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در محل مذاکره باقی‌مانده و به مذاکره دوجانبه با وزیر خارجه ایران پرداخته است. اگرچه روزهای گذشته آلمان در مورد مذاکره هسته‌ای موضع سخت‌تری گرفته و از لزوم بازرسی‌های بیشتر حرف زده، اما به نظر می‌رسد که آلمان کمتر از دیگران مشتاق توافق نیست. به نظر می‌رسد همه شرکای ۱+۵ علاقه‌مند هستند نتیجه ساعت‌ها مذاکره‌شان را ببینند و این بحرن ۱۲ ساله به پایان برسد.»

به نوشته این روزنامه، روایت آن چه در وین می‌گذرد را فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس بهتر از دیگران توصیف می‌کند: «مذاکره به شکل دردآوری کند است.»

شرق همچنین نوشته است که وزیر خارجه آمریکا در ساعات پایانی جمعه شب گذشته به خبرنگاران گفته است: «از صبح [جمعه] دیدارهایی داشتیم. درباره چند موضوع اختلافی تصمیماتی گرفته شده و پیشرفت‌های مهمی حاصل شد».

جان کری با تأکید بر این که فضای حاکم بر مذاکرات سازنده و مفید بوده افزود: «روی چند موضوع بسیار سخت تمرکز داشتیم. امشب و فردا هم به مذاکرات ادامه می‌دهیم. برخی مواردی را هم که قبلاً حل نشده بودند حل کردیم.»

کیهان: حق با دلواپسان بود

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره شنبه خود نوشته است: «حق با دلواپسان بود، آمریکا قابل اعتماد نبود.»

این روزنامه با تأکید بر این که «تیم مذاکره‌کننده آمریکایی چهارشنبه شب بعد از رایزنی از طریق ویدئو کنفرانس با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واشینگتن برای دومین بار زیر توافقاتی زد که پیشتر با ایران سر آنها به تفاهم رسیده بود» نوشته است: «به احتمال بسیار زیاد، آمریکا با دبه کردن در مفاد تفاهم لوزان به هیچ عنوان در پی برهم زدن چارچوب لوزان نیست، بلکه به دنبال ایجاد شرایطی است که ایران را به مدافع تمام‌قد تفاهم لوزان بدل کند.»

کیهان با تأکید بر این که «توافق خوب یعنی رعایت کامل خطوط قرمز ایران» نوشته است: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پس از تفاهم لوزان به صراحت اعلام کرد که در لوزان توافقی حاصل نشده و حداکثر چیزی که رخ داده تفاهم روی یک سلسله راه‌حل‌ها برای موضوعات کلیدی بدون الزام حقوقی بوده است.»

این روزنامه تفاهم لوزان را زیر پا گذاشتن خطوط قرمز توصیف کرده و نوشته است: «نیم‌نگاهی به متن تفاهم لوزان به وضوح نشان می‌دهد که تعهدات ایران، شفاف و قابل اندازه‌گیری است اما، آن چه حریف بر عهده گرفته است، مبهم، چندپهلو و تفسیرپذیر است و این تفاهم در موارد متعدد، خطوط قرمز ایران را زیر پا گذاشته است.»

کیهان همچنین یادآوری کرده است که پیشتر «در گزارش‌ها و یادداشت‌های متعدد با استناد به روند ماجرا پیش‌بینی کرده بود که رسیدن به توافق مطلوب با آمریکا محال است».

روزنامه جوان نیز در گزارشی از وین نوشته است: «مذاکرات وین حالا به روزهایی رسیده است که شاید بتوان در یک کلام تمدیدهای روزبه‌روز را درباره آن به کار برد.»

مهدی پورصفا خبرنگار این روزنامه با اشاره به حضور روز جمعه محمدجواد ظریف به همراه حسین فریدون و عباس عراقچی درمحل بالکن هتل کوبورگ نوشته که وزیر خارجه ایران «از ادامه تلاش‌ها برای یافتن راه حلی تا روز یک‌شنبه» خبر داد و «در همین مصاحبه بالکنی یادآور شد: مهم‌ترین موضوعات هنوز حل نشده باقی‌مانده و امیدواریم با اراده سیاسی همه موضوعات حل شود».

روزنامه جوان همچنین به اظهار امیدواری محمدجواد ظریف اشاره کرده و نوشته است: «وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که چرا پایین نمی‌آیید» با اشاره به این که «در حال کار روی موضوعات هستیم»، «ابراز امیدواری کرد که تیم ایرانی دوشنبه در وین نباشد».

این روزنامه همچنین نوشته است: «تمدید سه روزه مذاکرات پس از جلسه دیروز صبح خانم موگرینی و وزرای خارجه ۱+۵ روی داد و این یعنی این که غرب حاضر نیست فرصت مذاکره با ایران را از دست بدهد؛ فرصتی که دیگر تا سال‌ها آن را به دست نخواهد آورد. پس غرب هنوز امیدوار است که ایران کوتاه بیاید و ایران هم همچنان قاطعانه بر حفظ حقوق اساسی خود اصرار می‌ورزد.»

مشاور علی خامنه‌ای: می‌توان با توافق طرف‌ها مذاکرات را تمدید کرد

روزنامه جام جم واکنش علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، به تحولات تازه در مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است: «اگر در ضرب‌الاجل تعیین ‌تکلیف قطعی نشد، مدت را با توافق طرف‌ها می‌توان تمدید کرد.»

به نوشته این روزنامه، علی‌اکبر ولایتی در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از مذاکره پا پس نکشیده و همواره آماده مذاکره و تمدید و ادامه آن است، همان‌ گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر در آن ضرب‌الاجل تعیین ‌تکلیف قطعی نشد، مدت را با توافق طرف‌ها می‌توان تمدید کرد.»

مشاور بین‌الملل علی خامنه‌ای همچنین گفته است: «جمهوری اسلامی ایران نه پیشنهاد تمدید می‌دهد و نه با آن مخالفت می‌کند، اگر آنها فکر می‌کنند برای مذاکرات به مدت بیشتری نیاز است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد.»

علی‌اکبر ولایتی با تأکید بر این که «نباید تحت تأثیر جنگ روانی غرب قرار بگیریم» گفته است: «آن چه در رسانه‌های غربی و رسانه‌های متحد آمریکا تبلیغ می‌شود با آن چه ما در وین شاهد آن هستیم، متفاوت است» و «مذاکره‌کنندگان ما شبانه‌روز و با همه توان در حال مذاکره‌اند و باید به آنها خداقوت گفت.»

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی با بیان این که «توافق زمانی حاصل می‌شود که خطوط قرمز رعایت شده باشد» گفته است: «هر آن چه در وین به نتیجه می‌رسد، حتماً باید در ایران مطرح و در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و از همه بالاتر باید به تأئید رهبر معظم انقلاب [علی خامنه‌ای] برسد.»

به نوشته روزنامه جام جم، علی‌اکبر ولایتی با اشاره به اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا، گفته است: «از زمانی که دور جدید مذاکرات آغاز شد، ضرب‌الاجل تعیین سپس آن را تمدید کردند و گاهی از روی میز بودن گزینه نظامی سخن می‌گویند و گاهی صحبت از صلح می‌کنند و اگر همه اینها را کنار هم بگذاریم، زنجیره و سلسله‌ای از جنگ روانی است و ما نباید تحت تأثیر آن قرار بگیریم.»

رواج پدیده «رها کردن نوزادان»

روزنامه آفتاب یزد از پدیده «نوزادان رها شده» گزارش داده و نوشته است که رواج این پدیده به حدی رسیده است که واکنش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در پی داشته است.

این روزنامه با اشاره به این که روز پنج‌شنبه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه بازدید از مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان ذهنی فتح‌المبین همدم در مشهد گفته است: «از کسانی که به هر دلیل توان نگهداری از کودک خود را ندارند تقاضا داریم به هیچ وجه آنها را سر راه یا در مراکز زیارتی رها نکنند و آنان را تحویل مراکز بهزیستی دهند، چرا که آیین‌نامه‌های مربوط در این زمینه به گونه‌ای سهل شده است که فرزندان را به راحتی در مراکز بهزیستی تحویل می‌گیرند.

روزنامه آفتاب یزد از قول مجید ابهری، آسیب‌شناس، نوشته است: «آن چه وزیر تعاون و رفاه گفته بسیار معقول اما غیرممکن است، چرا که حدود ۲۰ درصد از خانواده‌ها که به هر دلیل توان نگهداری فرزند خود را ندارند آنان را به این گونه مراکز می‌برند، اما تشریفات پذیرش آن چنان دشوار است که آنان مجبور می‌شوند کودک را در خیابان رها کنند.»

آفتاب یزد از قول این آسیب‌شناس اجتماعی نوشته است: موضوع «کودکان ره‌یافت یا کودکان سرراهی» حکایتی تلخ است که در همه دوره‌ها وجود داشته که گاهی کم شده و زمانی افزایش پیدا کرده اما هیچ وقت از بین نرفته است».

به نوشته این روزنامه، این کودکان معمولاً سه گروه هستند؛ «یک گروه کودکان مجهول‌الوالد هستند یعنی فرزندانی که پدر مشخصی نداشته و نگهداری آنان توسط مادر کار غیرممکن یا دشوار» است و این کودکان «در دوران نوزادی و شاید بلافاصله بعد از تولد در کوچه و خیابان رها می‌شوند که بر اساس اطلاعات موجود روزانه ۱۲ تا ۱۵ نفر» در ایران به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند.

آفتاب یزد همچنین نوشته است: «گروه دوم کودکانی که فرزندان خانواده‌های پرجمعیت یا خانواده‌هایی هستند که دچار طلاق شده‌اند» که این گروه از کودکان در مواردی «از نوزادی تا ۶ سالگی در پارک‌ها و خیابان رها می‌شوند»، و «گروه سوم کودکانی هستند که دچار معلولیت و نقص عضو کامل یا زیاد می‌باشند که نگهداری آنان برای خانواده غیرممکن است و به خاطر هزینه‌های جانبی، خانواده آنان را رها می‌سازند که در اماکن زیارتی و میادین شلوغ می‌توان امثال آنان را مشاهده کرد، اما بعضی از خانواده‌ها نیز علی‌رغم معایب جسمی و ذهنی گفته شده هنوز تلخی نگهداری را با شیرینی رشد کودک یا پاداش الهی آن عوض نمی‌کنند و اقدام به نگهداری کودک معلول می‌کنند».

روزنامه آفتاب یزد از قول مجید ابهری، آسیب‌شناس، با انتقاد از اظهارات روز پنج‌شنبه علی ربیعی، نوشته است: «به جای آن که وزیر رفاه از این خانواده‌ها بخواهد که فرزندان خود را به جای رها کردن به مراکز بهزیستی بسپارند لازم است ایشان نسبت به ایجاد مراکز جدید و تقویت مراکز موجود اقدام کرده و در مرحله اصلی نسبت به حمایت‌های مالی و مددکاری در مورد خانواده‌های پرفرزند اقدام کند، چرا که برای کودکان هیچ جا بهتر از آغوش مادر و کنار خانواده نیست.»

این آسیب‌شناس اجتماعی همچنین گفته است که در ایران «افرادی وجود دارند که برای فرزندآوری و داشتن فرزند حاضرند تا میلیون‌ها تومان هزینه کنند و یا فرزندی را برای خانواده خود بپذیرند اما متأسفانه تشریفات حقوقی آزاردهنده و طولانی فرزندپذیری آنان را دچار پشیمانی می‌کند».

مریم گندمکار گزارش‌نویس روزنامه آفتاب یزد با اشاره دشواری‌های «فرزندخواندگی» بر اساس قوانین جاری در ایران نوشته است: «تسهیل شرایط فرزند خواندگی در مورد این کودکان که جزء سرمایه‌های ملی کشورند، بهترین راه‌ حل است و سازمان بهزیستی به خاطر تعدد وظایف و محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید مورد حمایت جدی دولت و مردم قرار گیرد تا با افزایش این گونه مراکز برای کودکان معلول که دارای زندگی نباتی هستند، بتواند راه‌ حلی ممکن و مقدور در جامعه باشد.»

کارگر فداکار پتروشیمی مارون درگذشت

روزنامه شرق از درگذشت شهرام محمدی، کارگر فداکار پتروشیمی مارون، خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «شهرام محمدی، کارگر فداکار خوزستانی که جلو انفجار شیر اصلی گاز هگزان‌پتروشیمی مارون ماهشهر را گرفت، ساعت ۱۱ صبح روز جمعه بر اثر جراحات ناشی از آتش‌سوزی» در بیمارستان چمران تهران درگذشت.

روزنامه شرق از شهرام محمدی به عنوان «کارگر فداکار» یاد کرده و با اشاره به این که او «چند روز پیش در پی آتش‌سوزی در یکی از واحدهای پتروشیمی مارون خود را به دل آتش زد تا دیگران از گزند آسیب مصون بمانند» نوشته است: این کارگر «اهل شهر ایذه و از قوم بختیاری منطقه کول‌فرح بود که خود را به درون آتش انداخت و با بیرون‌راندن تمام کارگران و بستن شیر فلکه اصلی، مانع از فاجعه‌ای دردناک و کشته‌ شدن صدها نفر از کارکنان این واحد پتروشیمی شد. شهرام محمدی در لحظه وقوع آتش‌سوزی از همه با فریاد خواسته بود فرار کنند اما خودش به جای فرار به سمت خطر رفت تا جان عده زیادی را نجات دهد».

این روزنامه یادآوری کرده است که هنگام بستری بودن شهرام محمدی در بیمارستان، یکی از نزدیکانش گفته بود: «پزشکان می‌گویند او دچار سوختگی ۵۰ درصد یا کمی بیشتر شده است. به‌هوش هم نیست اما دکترها می‌گویند در حال کما هم نیست. آنها می‌گویند او را در حالت بی‌هوشی سبک نگه داشته‌ایم تا وضعش بهبود یابد و ترمیم سوختگی‌هایش بدون تحرک او زودتر انجام شود. شهرام بعد از حادثه به هوش بود و هوشیاری کامل هم داشت.»

شرق نوشته است که سرانجام این کارگر پتروشیمی مارون «روز جمعه به‌ دلیل نارسایی اندام حیاتی در بیمارستان شهید چمران تهران درگذشت».

XS
SM
MD
LG