لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

سیف: دارایی بلوکه شده بانک مرکزی ایران ۲۳ میلیارد دلار است


ولی‌الله سیف، رییس بانک مرکزی ایران
ولی‌الله سیف، رییس بانک مرکزی ایران

رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پول‌های بلوکه‌شده این نهاد اقتصادی در سه کشور ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی را ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ولی‌الله سیف که روز چهاشنبه ۲۴ تیر در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، همچنین اظهار داشت که شش میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد، اما این منابع متعلق به دولت است و هنوز به مالکیت بانک مرکزی درنیامده است.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که توافق روز سه‌شنبه ایران و قدرت‌های جهانی در وین راه را برای آزاد کردن میلیاردها دلار از درآمدهای مسدودشده نفتی ایران، فراهم می‌آورد.

میزان این درآمدهای مسدودشده را پیش از این رییس اتاق بازرگانی تهران «حدود ۱۰۰ میلیارد دلار» عنوان کرده بود. در عین حال برخی رسانه‌های داخلی نیز این مبلغ را تا ۱۲۰ میلیارد دلار نوشته‌اند.

اما علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران روز چهارشنبه تاکید کرد که این رقم مبالغه‌آمیز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای طیب‌نیا در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت: «در خصوص اعداد دارایی‌های ارزی که قرار است به اقتصاد ایران بازگردد، مبالغاتی شده است که واقعیت ندارد... عدد ۱۲۰ میلیارد دلاری از دارایی‌های بلوکه شده ایران که توسط برخی رسانه‌ها بیان می‌شود، صحیح نیست».

وی در ادامه گفت: «حدود ۳۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در شرکت نیکو سرمایه‌گذاری شده که مربوط به طرح‌های شرکت نفت است و حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است که اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به آن عددی خواهید رسید که رییس کل بانک مرکزی بیان کرده است».

پیش از این با حصول توافق موقت ژنو در آذر ۱۳۹۲ بخشی از درآمدهای بلوکه‌شده نفتی ایران در کشورهای کره‌ جنوبی، ژاپن و هند آزاد شده بود که اکنون با توافق جامع هسته‌ای در وین، تمامی این درآمدها آزاد می‌شود.

به گفته رییس کل بانک مرکزی ایران، ارتباط کارگزاری این بانک با بانک‌های جهانی تا چهار یا پنج ماه بعد دوباره برقرار خواهد شد و سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) از هم اکنون می‌تواند عملیات خود را در رابطه با ایران آغاز کند.

XS
SM
MD
LG