لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

واکنش اعتراضی ایران به موضع کانادا در برابر توافق اتمی


سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز «تاسف» از بیانیه وزارت خارجه کانادا درباره توافق اتمی وین، دولت این کشور را به «تبعیت» از مواضع اسرائیل متهم کرده و گفت که رویکرد این دولت درباره ایران «از هیچ مبنای منطقی و عقلانی برخوردار نیست».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، شامگاه چهارشنبه، ۳۱ تير، در این باره گفت: «تداوم مواضع تند و افراطی مقامات کانادایی در قبال ایران به‌ویژه در شرایط کنونی نشان می‌دهد رویکرد دولت کانادا در خصوص ایران از هیچ مبنای منطقی و عقلانی برخوردار نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که، به گفته او، «تبعیت» دولت کانادا از مواضع اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی منجر به «انزوای» این دولت «در جامعه بین‌المللی و حتی در میان نزدیک‌ترین شرکای سنتی این کشور شده است».

خانم افخم از مقامات دولت کانادا خواست که به جای «تک‌روی» و «پیروی» از اسرائیل، از «مسیر عقلانیت و منطق در مقابل جنگ‌طلبی و افراط» استقبال کنند.

وزارت خارجه کانادا پس از توافق اتمی وین در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم تاکید کرد که ایران همچنان «تهدیدی اساسی» برای امنیت و صلح جهانی به حساب می‌آید.

در همین حال رابرت نیکلسون، وزیر خارجه کانادا، نیز پیش از این در واکنش به توافق اتمی وین گفته بود که ایران به دلیل «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای، ادامه حمایت از تروریسم، درخواست‌های مکرر برای نابودی اسرائیل و بی‌‌توجهی به حقوق بشر همچنان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است».

با وجود استقبال کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای منطقه از توافق اتمی وین، برخی از کشورها از این توافق انتقاد کرده‌اند.

از جمله و در راس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، است که بلافاصله این توافق را «اشتباهی تاریخی» توصیف کرد.

در همین حال اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، که در پی توافق جامع اتمی با ایران برای دیدار از کشورهای هم‌‌پیمان ایالات متحده به غرب آسیا سفر کرده می‌گوید که پادشاه عربستان سعودی از این توافق حمایت کرده است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته است که آمریکا به متحدان خود در خاورمیانه کمک می‌کند تا بتوانند برابر هر گونه اقدام مورد حمایت ایران از خود دفاع کنند.

در سال‌های گذشته روابط ایران و کانادا بیش از گذشته رو به تیرگی گذاشته ‌است.

شهریورماه سال ۹۱ دولت محافظه‌کار کانادا با نام بردن از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهانی»، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و به دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این کشور مهلتی پنج روزه داد تا خاک آن کشور را ترک کنند.

قتل زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی، در تیرماه ۸۲ از جمله زمینه‌های تیره شدن روابط ایران و کانادا در سال‌های گذشته بوده ‌است.

زهرا کاظمی دوم تیرماه ۸۲ توسط نیروهای امنیتی ایران به هنگام عکس‌برداری جلو زندان اوین بازداشت شد و بعد از چند روز از زندان اوین به بیمارستان بقیه‌الله تهران منتقل شده و در همان جا درگذشت.

در همین زمینه، مقام‌های کانادا خواهان تحقیق درباره نقش سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، «در تجاوز، شکنجه و قتل» زهرا کاظمی هستند.

XS
SM
MD
LG