لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

کری: رد توافق با ایران در کنگره، قدرت دولت آمريکا را زير سوال می‌برد


وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه دوم مرداد بار ديگر از توافق هسته‌ای با ايران دفاع کرد و گفت، چنانچه کنگره اين توافق را رد کند قدرت ریيس جمهوری آمريکا در عرصه سياست خارجی زير سوال می‌رود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جان کری تاکيد کرد: چنين اقدامی به مثابه رد ابتکار رييس جمهوری کشور است و اين «يعنی وقتی دولت مذاکره می‌کند، هيچ ارزشی ندارد، چرا که ما ۵۳۵ وزير امور خارجه در کشور داريم».

اشاره جان کری به تعداد ۵۳۵ نفر نمايندگان کنگره آمريکا شامل مجلس نمایندگان و سنا است. قرار است کنگره آمريکا توافق ايران و گروه ۱+۵ را بررسی کند.

نمايندگان جمهوريخواه کنگره آمريکا گفته‌اند که برای رد این توافق در کنگره هر کاری انجام خواهند داد.

آقای کری طی روزهای اخير به مدافع اصلی توافق هسته‌ای با ايران بدل شده است و می‌کوشد تا همراهی نمايندگان کنگره را با اين توافق جلب کند.

جمهوریخواهان در سنا و مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند.

مذاکره درباره نقش احتمالی ايران عليه داعش

جان کری روز جمعه همچنین گفت، در مذاکراتی آتی خود با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در خصوص نقش احتمالی ايران عليه گروه «حکومت اسلامی»، (داعش)، گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کری که در موسسه «شورای روابط خارجی» در نيويورک صحبت می‌کرد، اظهار داشت: برای از بين بردن گروه تندرو حکومت اسلامی، می‌بايست «سازوکار در سوريه تغيير کند».

گروه حکومت اسلامی از تابستان سال گذشته توانست بخش‌های وسيعی از مناطق سنی‌نشين در غرب عراق را به تصرف خود در آورد. اين گروه به رهبری ابوبکر البغدادی در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوريه اعلام خلافت کرد.

دولت عراق و شبه‌نظاميان شيعه در حال نبرد برای به عقب راندن گروه حکومت اسلامی هستند و نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا مناطق تحت کنترل اين گروه در عراق و سوريه را هدف حمله هوايی قرار می‌دهند.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين تصريح کرد: «به همین دلیل ما طی هفته‌های گذشته با ترکيه مذاکره کرديم و اکنون تغييری که ترکيه آماده است در اين زمينه انجام بدهد را مشاهده می‌کنيم. همچنين در برخی از کارها که ما در حال تعامل هستيم، تغيير روی خواهد داد».

برای نخستين بار از زمان قدرت گرفتن گروه حکومت اسلامی، جنگنده‌های ترکيه روز جمعه به مواضع گروه خلافت اسلامی در خاک سوريه حمله کردند.

منابع نظامی در واشينگتن در همین زمینه روز شنبه اعلام کردند که ترکيه به آمريکا اجازه داده است تا از پايگاه‌های نظامی اين کشور در نزديکی مرز با سوريه برای حمله به مواضع گروه حکومت اسلامی استفاده کند.

جان کری همچنين ابراز اميدواری کرده است که در مذاکرات با سرگئی لاوروف در قطر با وی در خصوص گروه حکومت اسلامی رايزنی کند.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است: «تمايل داريم که عربستان سعودی را مشارکت دهيم، می‌خواهيم ترکيه را نيز مشارکت دهيم و در نهايت و احتمالا می‌خواهيم ببينم، ايران آماده است چه اقداماتی در اين زمينه انجام دهد».

به گزارش رويترز، روسيه در صدد است تا ضمن بهبود روابط حکومت سوريه با عربستان و ترکيه، يک اتحاد منطقه‌ای عليه گروه حکومت اسلامی ايجاد کند.

با اين حال جان کری تصريح کرده است: «هم حسن روحانی (رييس جمهوری) و هم محمد جواد ظريف (وزير امور خارجه ايران) به روشنی اعلام کرده‌اند با توجه به توافق (هسته‌ای)، انها آماده‌اند که در خصوص مسائل منطقه‌ای مذاکره کنند».

XS
SM
MD
LG