لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

سازمان ملل: ۷۰ درصد مردم سوریه همین امروز به کمک نیاز دارند


نماینده سازمان ملل در امور انسانی از شدت گرفتن نبردها در نقاطی از سوریه نیز ابراز نگرانی کرده است
نماینده سازمان ملل در امور انسانی از شدت گرفتن نبردها در نقاطی از سوریه نیز ابراز نگرانی کرده است

سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از شدت گرفتن دوباره درگیری‌ها در برخی نقاط سوریه، می‌گوید ۱۲.۲ میلیون نفر از جمعیت تقریبا ۱۸ میلیون‌نفری سوریه، همین امروز به کمک نیاز دارند.

آمار تازه را، نماینده ارشد ملل متحد در امور انسانی «آمار تیره‌وتاری» توصیف کرده که «وحشت» جنگی شدیدا خشونت‌بار را نمایش می‌‌دهد.

استفن اوبرین، ششم مرداد ماه، در دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، بار دیگر تاکید سازمان ملل متحد را برای پیدا کردن راه‌حلی که به نبردها در سوریه خاتمه دهد، بیان کرد.

بنا به گزارش مرکز خبری سازمان ملل، آقای اوبرین گفته است هر روز که بدون یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه می‌گذرد، «شمار بیشتری از انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند، شمار بیشتری آواره می‌شوند، شمار بیشتری نیازهای اولیه خود را از دست می‌دهند و نسلی از کودکان بدون آموزش و حتی بدون ذره‌ای امید به آینده، بزرگ می‌شوند».

سازمان ملل در عین حال از کمبود منابع مالی برای کمک به مردم سوریه خبر داده و از یاری‌دهندگان خواسته است تا کمک‌های خود را افزایش دهند.

آمار تازه‌ای که نماینده ارشد ملل متحد در امور انسانی ارائه کرده، نشان می‌دهد که جمعیتی بالغ بر ۱۲.۲ میلیون نفر، تقریبا ۷۰ درصد کل مردم سوریه، همین الان به کمک احتیاج دارند.

بنا بر این آمار دست‌کم ۲۲۰ هزار نفر کشته شده‌اند و تنها طی سال جاری میلادی بیش از یک میلیون نفر در جنگ داخلی آن کشور آواره شده‌اند که شمار کل آوارگان را به بیش از ۸.۶ میلیون نفر می‌رساند.

سازمان ملل می‌گوید دسترسی به آب به نیم رسیده است. آنچه خود بیماری‌های مربوط به آب آشامیدنی را، از اسهال تا هپاتیت و حصبه به طور محسوسی افزایش داده است.

استفن اوبرین در دیدار خود با اعضای شورای امنیت، در عین حال در مورد درگیری‌های تازه در سوریه نیز ابراز نگرانی کرده است.

به گفته او طی هفته‌های گذشته، نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن، حملات خود به حومه حاشیه‌نشین دمشق را به مرحله‌ای بی‌سابقه از نظر نابودی اماکن و مرگ غیرنظامیان رسانده‌اند.

اوبرین افزوده است که حملات شبه‌نظامیان نیز به دو روستای استان ادلیب که همچنان در کنترل نیروهای وابسته به اسد است، مراتب «نگرانی شدید» او را در مورد سرنوشت ۱۵ هزار غیرنظامی در آن‌ها سبب شده است.

این نماینده ارشد سازمان ملل از روند همچنان رو به افزایش نبردها در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

در پایان تیر ماه گزارش‌هایی از افزایش حملات نیروهای دولتی و نیز شورشیان به مناطق مختلف از جمله در حلب یا دو روستای عمدتا شیعه‌نشین ادلیب منتشر شده بود. در پی آن حملات گروهی از شورشیان متحد با «جبهه‌النصره»، شاخه القاعده، به درعا نیز افزایش پیدا کرد.

بشار اسد، رئیس دولت مرکزی در دمشق، که کنترل کم‌تر از نیمی از کشور را در دست دارد، چهارم مرداد ماه در سخنانی همگانی، گفته بود ارتش آن کشور با کمبود قوای انسانی روبه‌رو است.

جنگ داخلی سوریه، با وجود هشدارهای بی‌وقفه سازمان‌های بین‌المللی، بدون راه‌حلی سیاسی بیش از چهار سال است که ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG