لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

فرمانده شورشیان سوری مورد حمایت آمریکا «در اسارت جبهه النصره»


افراد گروه «جبهه النصره» در این تصویر در نزدیکی حلب
افراد گروه «جبهه النصره» در این تصویر در نزدیکی حلب

بنا بر گزارش‌ها، ندیم حسن، فرمانده گروهی از شورشیان سوری که از سوی آمریکا برای مقابله با اسلام‌گرایان افراطی در سوریه آموزش می‌بینند، به اسارت «جبهه النصره»، شاخه القاعده در سوریه، درآمده است.

روزنامه واشینگتن‌پست ۸ مرداد از قول این گروه از شورشیان می‌گوید فرمانده آنها در شمال حلب، جایی که نیروهای آموزش‌دیده در اوایل ماه جاری میلادی، از ترکیه به آن اعزام شده بودند، اسیر شده است.

فرمانده این گروه که به «واحد ۳۰» موسوم است، بنا بر گزارش‌ها «همراه با شماری از افرادش» به اسارت گرفته شده است.

اما واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آن کشور می‌گوید هیچ یک از ۶۰ نفری که تحت فرماندهی حسن بودند در میان کسانی که اسیر شده‌اند، نیستند.

کاپیتان جف دیویس، یکی از سخنگویان پنتاگون، می‌گوید «می‌توانم اطمینان دهم که همه پرسنل «نیروی جدید سوریه»، که بخشی از برنامه آموزشی ما است، حاضر هستند و هیچ یک از آنها اسیر نشده است».

خبرگزاری رویترز نیز هم به بیانیه‌ای که «واحد ۳۰» در رابطه با اسارت ندیم حسن و شماری از افراد او به دست «جبهه النصره» منتشر شده اشاره کرده است، هم به این موضوع که پنتاگون در مورد درستی این خبر تردید دارد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید حسن در زمان بازگشت از «اعزاز»، در پی دیدارهایی که با هدف هماهنگی گروه‌های دیگر از شورشیان انجام شده بود، به اسارت گرفته شده است.

واحد ۳۰ می‌گوید این موضوع شب سه‌شنبه ۶ مرداد رخ داده است.

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام دولتی ایالات متحده، آشنا با برنامه آموزشی آن کشور، می‌گوید اسارت ندیم حسن [در صورت تائید رسمی آن] «قطعا عقب‌گردی» برای برنامه‌های آمریکا و ترکیه در راستای استفاده از «واحد ۳۰» برای مقابله زمینی و مستقیم با شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» است.

ترکیه و ایالات متحده در بهمن ماه سال گذشته در زمینه آموزش و تجهیز گروهی از شورشیان سوری، در راستای مقابله مستقیم با حکومت خودخوانده اسلامی، به توافق رسیده بودند.

در آن زمان ارتش آمریکا گفته بود در نظر دارد، بیش از ۴۰۰ تن از افراد نظامی را، از جمله نیروهایی برای عملیات ویژه، در مناطقی خارج از سوریه آموزش دهد.

XS
SM
MD
LG