لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

ششمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی برگزار شد


سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران
سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران

پدر محسن روح‌الامینی، یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران را به «وارونه‌گویی و وارونه‌نمایی» متهم کرد و گفت که «بهتر است او مشاور فیلم‌های پلیسی - تخیلی و جنایی شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالحسین روح الامینی، روز شنبه ۱۰ مرداد تأکید کرد: «برخی مردم از رسیدگی به پرونده مرتضوی ناامید هستند و می‌گویند چاقو دسته خود را نمی‌برد و من امیدوارم قوه قضائیه این ضرب‌المثل را باطل کند.»

با این حال سعید مرتضوی، روز شنبه و پس از ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش گفت که به شکایت پدر محسن روح‌الامینی، «هشت بار» رسیدگی شده و «قرار منع پیگرد» صادر شده‌است و «اساساً این پرونده، اعتبار امر مختومه دارد.»

به نوشته خبرگزاری ایرنا، جلسه روز شنبه احتمالاً آخرین جلسه دادگاه پرونده سعید مرتضوی خواهد بود.

سعید مرتضوی با اشاره به «مصاحبه‌های» اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی، مدعی شد که کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک به ویژه محسن روح الامینی «به هیچ وجه در این بازداشتگاه کتک نخورده‌اند» بلکه قبل از تیرماه سال ۸۸ و در درگیری‌های اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این سال، ضرب و شتم شد‌ه‌اند.

به گفته آقای مرتضوی، پدر محسن روح الامینی درخواست حضور اسماعیل احمدی مقدم در دادگاه را داشته‌است.

گفته‌های آقای مرتضوی درحالی بیان شده‌است که اسماعیل احمدی مقدم دوشنبه ۲۷ آبان سال ۹۲ گفته بود که معترضان بازداشت شده در ۱۸ تیر ۸۸ «با اصرار سعید مرتضوی» به بازداشتگاه کهریزک فرستاده شده‌اند، در حالی که وی در جلسه‌ای با آقای مرتضوی مخالفت خود را بیان کرده‌است.

در همین حال در سال ۸۸ گزارش‌های رسمی نظیر گزارش مجلس شورای اسلامی از ضرب و شتم گسترده زندانیان در بازداشتگاه کهریزک خبر داده بودند.

همچنین بر پایه گزارش پزشکی قانونی، علت مرگ «محمد کامرانی» «امیر جوادی‌فر» و «محسن روح‌الامینی» ضربه به «نسوج نرم بدن» ۷۲ ساعت قبل از مرگ و شرایط بد نگهداری اعلام شده بود.

دادگاه پرونده کهریزک پیش از این سعید مرتضوی، علی‌اکبر حیدری‌فر و حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) را به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده بود.

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، پدر محسن روح الامینی روز شنبه گفت که احکام صادر شده دربارهٔ آقای مرتضوی مربوط به «بازداشت غیرقانونی» و «گزارش خلاف واقع» بوده و به پرونده قتل فرزندش برای نخستین بار رسیدگی می‌شود.

محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر سه جوانی بودند که به دلیل حضور در راهپیمایی‌های اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و بر اثر «شکنجه و فشار عصبی» جان خود را در بازداشتگاه کهریزک از دست دادند.

XS
SM
MD
LG