لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

روحانی: در عمل دیدیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با اشاره به مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی که به توافق جامع منتهی شد، می‌گوید در عمل دیدیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد، اما شرایط موفقیت آن را باید یک ملت و یک رهبر و همه دست اندرکاران فراهم کنند.

آقای روحانی شب ۱۱ مرداد ماه در این سخنرانی که به طور زنده از رادیو و تلویزیون دولتی پخش شد، گفته است انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ که به پیروزی او انجامید «رفراندومی برای ادامه حرکت بود».

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید «طی دو سال گذشته» مردم سرمایه‌هایی را به صحنه آوردند.

دولت یازدهم ایران بیش از دو سال پیش در انتخاباتی با شعار «تدبیر و امید» قدرت را در دست گرفت.

در پی آن مذاکرات اتمی با گروه موسوم به ۵+۱ دوباره از سر گرفته شد و در نهایت در ۲۳ تیر ماه طرف‌ها توانستند به توافقی دست پیدا کنند که از یک سو محدودیت‌هایی در برنامه اتمی تهران ایجاد می‌کند و از سوی دیگر راهی‌ست برای برون‌رفت از تحریم‌های گسترده بین‌المللی که طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

او می‌گوید «درشت‌گویی پیروز نمی‌شود، بلکه درست‌گویی پیروز می‌شود». و افزوده است به همین دلیل ایران «راه منطق و درست‌گویی» را برگزید.

آقای روحانی در جایی دیگر از سخنان خود گفته است «البته کاسبان تحریم خیلی برایشان سود داشت. کاسبان تحریم در دبی، اروپا، چین و تهران بودند که البته آن‌ها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می‌کردند.»

البته کاسبان تحریم خیلی برایشان سود داشت. کاسبان تحریم در دبی، اروپا، چین و تهران بودند که البته آن‌ها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می‌کردند.
حسن روحانی

رئیس‌جمهوری ایران اشاره مستقیمی به نام کسانی که «کاسبان تحریم» نامیده، نکرده است.

به گفته رئیس‌جمهوری ایران دستاوردهای فعلی بیش از آن چیزی‌ست که دو سال پیش تصور می‌شد.

آقای روحانی گفته است با عملیاتی شدن توافق وین «بلافاصله تمام تحریم‌های اقتصادی اعم از تحریم مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل و پتروشیمی لغو می‌شود.»

در همین راستا ابراز امیدواری کرده است که «دروازه‌های دنیا» به روی ایران باز شود.

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به همکاری تهران در زمینه برنامه اتمی‌ طی دو سال گذشته، آن را گواهی دانسته‌ است بر این موضوع که این همکاری می‌تواند پنج برابر این زمان، یعنی طی ده سال آینده (زمان توافق با ۵+۱) نیز ادامه پیدا کند.

به گفته او هر دو طرف مذاکره می‌گویند «من یک هدفی داشتم و موفق شدم» و به همین دلیل توافق به دست‌آمده، هرچند -به گفته او- «اعتماد صد در صد وجود ندارد» اما توافقی «برد-برد» است.

روحانی در جایی دیگر از سخنان خود بار دیگر از پذیرش پروتکل الحاقی حمایت کرده است و می‌گوید این موضوع هیچ نگرانی به وجود نمی‌آورد و «از قدرت‌های دفاعی ما به هیچ‌عنوان کاسته نمی‌شود».

بر پایه جدول زمانی اجرای «طرح عملی جامع و مشترک» (برجام)، ایران اجرای پروتکل الحاقی پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را، که به معنای افزايش بازرسی از مراکز هسته‌ای است، به موقع به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خبر خواهد داد تا از زمان آغاز قرارداد اجرا شود.

«می‌توانیم دوست نباشیم، اما همکاری کنیم»

رئیس‌جمهوری ایران در بخشی دیگر از سخنان زنده خود به «بی‌اعتمادی» به «برخی کشورها» اشاره کرده و افزوده است، این به این معنی نیست که «اگر ما با یک کشوری مشکل داریم نتوانیم با آن کشور روی یک هدف مشترک گفت‌وگو کنیم.»

او بدون اشاره مستقیم به کشوری خاص می‌گوید در مسائلی دیگر مانند «پایان حکومت صدام حسین» یا «ماجرای افغانستان، طالبان»، تهران به طور مستقیم دخالتی نداشت، اما هدفی مشترک را «با دیگران حس کرد و پیش برد».

پس این منافات ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد اما در مسئله مهم بین‌المللی ما می‌توانیم مذاکره کنیم.
حسن روحانی

ظاهرا بخشی از این سخنان اشاره‌ای به همکاری‌های ایران با آمریکا، در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی در پی حملات یازدهم سپتامبر، و واکنش ایالات متحده است که در نهایت به سرنگونی طالبان در افغانستان انجامید.

در ماه‌های گذشته تهران از دولت مرکزی عراق در نبرد علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی نیز حمایت کرده است. واشینگتن نیز در این نبردها از دولت عراق حمایت می‌کند.

آقای روحانی افزود «پس این منافات ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد اما در مسئله مهم بین‌المللی ما می‌توانیم مذاکره کنیم.»

«قطعنامه شورای امنیت دستاورد بزرگ ما است»

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید قطعنامه تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل، در پی دستیابی به توافق اتمی «یک دستاورد بزرگ سیاسی و حقوقی» است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۹ تیر، با صدور قطعنامه‌ای از توافق نهایی حاصل‌شده بین ایران و گروه ۱+۵ حمایت کرد.

یک روز آقای دکتر ظریف، آقای دکتر عراقچی و آقای دکتر تخت روانچی پس از پایان جلسه‌ای به من گفتند تمام است دیگر، ما به توافق نمی‌توانیم برسیم. این در شرایطی بود که من خط قرمزهای جدید را ابلاغ کرده بودم... لحظه خداحافظی بود و دست من در دست یکی از این عزیزان بود، به آن‌ها گفتم کار سختی است، ولی مطمئن باشید ما موفق می‌شویم، البته آن‌ها یادشان هست چه روزی بود و در چه صحنه‌ای من به آن‌ها گفتم.
حسن روحانی

بر پایه این قطعنامه‌، در مقابل برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران، تهران برای درازمدت برنامه هسته‌ای خود را مهار می‌کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، می‌گوید تا پیش از این قطعنامه، ایران به عنوان تهدیدکننده صلح و امنیت شناخته می‌شد و زیر «فصل ۷» شورای امنیت قرار داشت.

اشاره او به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است، که به شورای امنیت سازمان ملل توانایی‌های گسترده‌ای برای اقدام، در صورت تهدید صلح جهانی را می‌دهد. در این مورد شورای امنیت می‌تواند دست به اقدام عملی و استفاده از نیروی نظامی بزند.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید « هر کشوری که قطعنامه‌ای علیه‌اش تصویب شده و ذیل فصل ۷ [سازمان ملل] بوده، اولا سال‌ها طول کشیده… و به جنگ و سرنگونی آن نظام مواجه شده است.»

او در این مورد برای نمونه به سرنگونی نهایی حکومت صدام حسین در عراق اشاره کرده است.

عراق در زمان حکومت صدام حسین، در پی حمله به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی، ذیل «فصل ۷» قرار گرفت. خروج رسمی از این فصل، سال‌ها پس از سرنگونی حکومت پیشین آن کشور در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی انجام شد.

XS
SM
MD
LG