لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

نتانیاهو: اینکه مخالفان توافق اتمی جنگ‌طلب‌اند ظالمانه‌ترین دروغ است


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، اظهار داشت اين که گفته می‌شود «مخالفان توافق اتمی خواهان جنگ هستند»، «ظالمانه‌ترين دروغ» است.

آقای نتانياهو، حاميان توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ايران را به «دروغگويی» متهم کرده است.

نخست وزير اسرائيل در جريان يک گفت‌وگوی اينترنتی با حدود ۱۰ هزار نفر از يهوديان آمريکايی که روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد برگزار شد، از آنها درخواست کرده تا مانع تصويب توافق اتمی توسط کنگره شوند و آن را بی‌اثر کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنيامين نتانياهو تاکيد کرده است: «هر چه مردم بيشتر با اين توافق آشنا می‌شوند، بيشتر با آن مخالفت می‌کنند».

تازه‌ترين سخنان نخست وزير اسرائيل عليه توافق اتمی قدرت‌های جهانی و ايران، اندکی پس از آن بيان شد که تعدادی از مسئولان و مديران امنيتی سابق اسرائيل، در نامه‌ای به آقای نتانياهو از او خواستند تا «واقعيت را بپذيرد» و دست از مخالفت با اين توافق بردارد.

اين در حالی است که نخست وزير اسرائيل از حمايت اکثريت جمهوری‌خواه کنگره آمريکا برخوردار است که می‌تواند توافق به دست آمده را تاييد يا رد کنند، هرچند مشخص نيست که اين اکثريت حد نصاب لازم برای جلوگيری از وتو شدن آن توسط ریيس جمهوری ايالات متحده را داشته باشد يا نه.

رابطه ميان باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در ماه‌های گذشته و بر سر گفت‌وگوهای هسته‌ای قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران به شدت بحرانی شده است.

آقای نتانياهو اين توافق را يک «اشتباه تاريخی» توصيف کرده که مسير دستيابی ايران به تسليحات هسته‌ای را هموار و موجوديت اسرائيل و امنيت جهانی را تهديد می‌کند. اما آقای اوباما با تاکيد بر اينکه اين توافق يک توافق «خوب» است، گفته که بر اساس آن، امنيت اسرائيل و ديگر متحدان آمريکا در خاورميانه تامين می‌شود و جهان نيز امن‌تر خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو پیشتر تهدید کرده بود که برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، امکان حمله نظامی به تاسیسات اتمی آن را برای خود محفوظ می‌داند.

نخست وزير اسرائيل در سخنرانی روز سه‌شنبه خود يک بار ديگر تاکيد کرد که او با توافق مخالف است نه با ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا.

بنيامين نتانياهو گفته است: «اين مسئله در اسرائيل يک موضوع حزبی نيست پس نبايد در آمريکا هم موضوعی حزبی باشد».

گفت‌وگوی اينترنتی نخست وزير اسرائيل توسط کنفرانس رهبران عمده سازمان‌های يهودی آمريکايی و فدراسيون يهوديان آمريکای شمالی برگزار شد.

اين در حالی است که باراک اوباما نيز قرار است در پايان همين روز نشستی با رهبران يهوديان آمريکا در کاخ سفيد داشته باشد.

XS
SM
MD
LG