لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

آیت‌الله یزدی: مجلس ایران باید توافق اتمی را بررسی کند


محمد يزدی، رییس مجلس خبرگان
محمد يزدی، رییس مجلس خبرگان

با وجود اظهارات مقامات دولت و برخی از نمايندگان مجلس درباره لازم نبودن تصويب توافق اتمی وين در مجلس، ریيس مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه ۱۴ مرداد تاکيد کرد که مجلس بايد اين توافق را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد يزدی همچنين در واکنش به گفته‌های حسن روحانی مبنی بر اينکه در مذاکرات اتمی ۳ گل زديم و ۲ گل خورديم، نيز گفت که در فوتبال «اثر گل‌های خورده شده از بين می‌‌رود ولی در سياست، آثار اين گل‌ها باقی می‌‌ماند».

به گفته وی، «در حالی که» توافق اتمی وين امضا نشده است اما «مفهوم قانون اساسی اين را صدق می‌کند که مجلس بايد توافق را بررسی کند».

رییس مجلس خبرگان تاکيد کرد شورای‌عالی امنيت ملی نيز بايد توافق ايران و گروه ۵+۱ را «بررسی» کند و بعد از تصويب رهبر جمهوری اسلامی اين توافق «قابليت اجرا پيدا می‌کند».

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ايران تصويب شد و روز سوم تير نيز به تصويب شورای نگهبان رسيد، «نتيجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ايران «بايد جهت تطبيق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود».

با اين حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، تاکيد کرده که «قرار نيست» مجلس به توافق اتمی وين رای بدهد.

در همين حال نوذر شفيعی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نيز گفته که اين قوه «فعلا» قصد «تصويب» توافق اتمی را «ندارد» و تنها «همگام» با شورای عالی امنيت ملی «نظر مشورتی» خود را درباره اين توافق اعلام خواهد کرد.

با اين حال برخی از نمايندگان مجلس مانند احمد توکلی تاکيد کرده‌‌اند که اين توافق بايد به تصويب مجلس برسد، مگر اين که رهبر جمهوری اسلامی اين پرونده را به نهاد ديگری ارجاع دهد.

علی لاريجانی، ریيس مجلس نيز با وجود گفته‌های پيشين‌اش درباره لزوم تصويب توافق اتمی وين در مجلس، روز ۱۰ مرداد در تازه‌ترین اظهارنظرش گفت که «شايد» اگر مجلس درباره اين توافق «نظر بدهد بهتر باشد»، ولی در بعضی از معاهدات بين‌المللی مهم مانند پذيرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل درباره پايان جنگ ايران و عراق هم «نظر نداده است».

ریيس مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به نظرات موافق و مخالف توافق اتمی وين گفت که «درست نيست قبل از طی مسير قانونی» درباره اين توافق «اظهار نظر قطعی» انجام شود.

وی با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی تاکيد کرد تا وقتی که مسير قانونی درباره اين توافق پيموده نشده است، نبايد جامعه را «دوقطبی کرد».

آقای يزدی افزود: «ما بايد در اين راه مراقب مجلس و شورای عالی امنيت ملی باشيم که در مسير رسيدگی به اين توافق به گونه‌ای کار کنند که جامعه ملتهب نشود».

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۷ تير تاکيد کرده بود که موضوع هسته‌ای «نبايد موجب دودستگی در مردم شود».

با اين حال رسانه‌های نزديک به رهبر جمهوری اسلامی از جمله روزنامه کيهان انتقاداتی را از توافق اتمی وين مطرح کرده‌اند.

در همين حال هيات نظارت بر مطبوعات ايران روز ۱۲ مرداد، ضمن «بررسی عملکرد» رسانه‌ها درباره مذاکرات اتمی ايران و گروه ۵+۱، هفته‌ نامه ۹ دی به مدير مسئولی حميد رسايی، نماينده تهران در مجلس، را توقيف و پرونده آن را به دادگاه «ارجاع» کرد.

اين هيات در همين رابطه تصميم گرفت که به روزنامه کيهان و پايگاه اطلاع‌رسانی رجانيوز «بابت برخی تيترها و مطالب» تذکر داده شود.

آقای يزدی در واکنش به گفته‌های حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، مبنی بر اينکه ما ۳ گل زديم و ۲ گل هم خورديم ولی در مجموع برنده ميدان مذاکرات اتمی شديم نيز گفت: «بازی‌های سياسی با بازی فوتبال تفاوت دارد؛ در فوتبال اثر گل‌های خورده شده از بين می‌رود ولی در سياست، آثار اين گل‌ها باقی می‌ماند».

وی اضافه کرد: «اميدواريم در محاسبات که تعداد گل‌های خورده و زده ما و همچنين تعهدات بررسی می‌شود مجموعا به نفع ما باشد».

حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز ۳۱ تير گفته بود: «حتی در يک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوييم برنده يا موفق شديم، معنايش اين است که سه گل زده و دو گل خورده‌ايم».

وی تاکيد کرده بود: «حالا عده‌ای بگويند که می‌شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل‌های بيشتری زد. بايد ديد که در مقابل چه تيمی بازی کرده‌ايم و الا اگر در کنار گود نشسته و تماشاچی باشيم، می‌توانيم درخواست‌های بيشتری هم مطرح کنيم».

آقای يزدی همچنين با اشاره به خط قرمزهای پيشين رهبر جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی و مواردی مانند ممنوعيت بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای از تيم مذاکره اتمی ايران خواست، «مراقب باشند» که تعهدات ايران در توافق اتمی وين «به خطوط قرمز منتهی نشود».

XS
SM
MD
LG