لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

جنگل‌های ۶ استان ایران دچار آتش‌سوزی شدند


آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت استان لرستان
آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت استان لرستان

براساس گزارشها، بخشی از جنگل‌های شش استان ايران در روز چهارشنبه ۱۴ مرداد دچار حریق شدند و آتش سوزی در جنگل‌های «کوهدشت» در استان لرستان و «مياندار» در استان کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

به گزارش ايرنا، آتش سوزی در جنگل‌های «کلاله» در استان گلستان که از ساعت ۱۶ روز چهارشنبه آغاز شده بود، درشامگاه اين روز خاموش شد اما «به دليل وزش باد» از صبح روز پنج شنبه آتش در برخی از اين مناطق، دوباره شعله ور شد.

درنهایت، نصرت برزگر، فرماندار شهرستان «کلاله»، خبر داد که این آتش سوزی ظهر روز پنج شنبه «به طور کامل» مهار شده است.

در همين حال، صادق‎علی مقدم، مديرکل بحران استان گلستان، اعلام کرد که این آتش سوزی از يک باغ زيتون آغاز و عصر روز چهارشنبه به جنگل منطقه «پاشايی» در مسير «کلاله - مراوه تپه» گسترش يافته بود.

به گفته آقای مقدم، این آتش سوزی براساس « برآورد اوليه»، بيش از ۲۰ هکتار از جنگلهای «دست کاشت سوزنی برگ» دراین منطقه را« تحت تاثير» قرار داده است.

از سوی دیگر اداره کل محيط زيست استان گلستان از مهار يک مورد آتش سوزی در پارک ملی گلستان در روز پنج شنبه خبر داد و اعلام کرد که اين حريق در وسعتی حدود ۵۰۰ مترمربع روی داده بود.

بر اساس گزارش‌ها، در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخته است.

در همین حال به گزارش ایسنا، خداکرم جلالی، رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران روز چهارشنبه گفت که در استان گلستان يک پايگاه اطفاء حريق «مستقر شده است اما کافی نيست.»

او وعده داد که «در صورت تامين اعتبار»، ۱۰ بالگرد برای استقرار در جنگل‌های شمال ایران خريداری خواهد شد.

همزمان با آتش‌سوزی در جنگل‌های استان گلستان، مهرداد بهاروندی، مديرکل منابع طبيعی استان لرستان، خبر داد که آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه «دالاب کش ماهور کوهدشت» از روز چهارشنبه آغاز شده و پس از سه بار مهار، دوباره شعله ور شده است.

به گفته آقای بهاروندی، برای مهار این آتش، هواپيمای آب پاش با مخزن ۱۸ هزار ليتری از تهران به منطقه اعزام شده است.

اوتاکيد کرد که وسعت منطقه آتش سوزی «مشخص نيست» و پس از بررسی های دقيق اعلام می‌شود.

در روزهای پايانی تير ماه نيز برای مهار آتش سوزی در جنگلهای شهرستان «سيروان» در استان ایلام نیز از بالگرد و هواپيمای آب ‌پاش استفاده شده بود.

روز پنج شنبه، کرم محمدی، فرماندار گيلانغرب در استان کرمانشاه نیز خبر داد که برای سومين روز متوالی، در ساعت ۲۳ روز چهارشنبه، جنگل های منطقه تفريحی «مياندار» در این شهرستان آتش گرفته است.

او گفت که اين آتش سوزی ساعت سه صبح روز پنج شنبه «مهار» شده بود اما از ساعت هفت صبح دوباره آغاز شده است.

به گفته آقای محمدی، آتش سوزي‌های سه روز گذشته در ۲۲ هکتار از عرصه های جنگلی گيلانغرب، بيش از ۱۰۰ ميليون تومان خسارت داشته است.

براساس این گزارش، از ابتدای سال ۹۴ تاکنون ۱۵ مورد آتش سوزی در بيش از ۶۰ هکتار از عرصه های جنگلی، مرتعی و کشاورزی گيلانغرب رخ داده که بيش از ۳۰۰ ميليون تومان خسارتداشته است.

شهرستان گيلانغرب در غرب استان کرمانشاه ۷۵ هزار هکتار جنگل دارد.

در ادامه آتش سوزی‌ها در جنگل‌های ایران، محسن قمی، معاون اداره کل محيط زيست آذربايجان شرقی، نیز خبر داد که روز چهارشنبه در سه مورد آتش سوزی، چهار هکتار از اراضی مناطق حفاظت شده «ارسباران و ديزمار» در اين استان در آتش سوخته است.

درهمین رابطه، فرماندار شهرستان «انديکا» در استان خوزستان گفت که آتش سوزی روز چهارشنبه در جنگلهای اين منطقه «تقريبا »مهار شده است، اما احتمال شعله ور شدن دوباره آن وجود دارد.

براساس گزارشها، در ماه‌های اخير جنگلهای شهرستان‌های دزفول، انديمشک و ايذه در استان خوزستان نيز دچار آتش سوزی شده بود.

درهمين حال جهانشير سراج الدين ميرقائد، رييس اداره منابع طبيعی انديمشک، گفت که در این هفته، در دو آتش سوزی، بيش از ۵۴۵ هکتار از جنگل ها و مراتع بخش «الوار» اين شهرستان در آتش سوخت.

بهنام اميران، رييس اداره منابع طبيعی شهرستان ممسنی در استان فارس، نیز خبر داد که آتش سوزی ظهر چهارشنبه در جنگل های «کوه بال سبز» در ۱۵کيلومتری شرق اين شهرستان،مهار شده است.

به گفته آقای اميران، از ابتدای سال ۹۴ تا کنون ۱۰ مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع اين شهرستان رخ داده که بر اثر آن به حدود ۵۰ هکتار از منابع طبيعی اين منطقه خسارت وارد شده است.

انتشار این خبرها درحالی است که قاسم سبزعلی، فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ايران، روز جمعه ۱۹ تير خبر داده بود که در بهار امسال نسبت به پارسال، تعداد آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های ايران ۲۰ درصد و سطح آتش‌سوزی نيز ۱۵ درصد افزايش يافته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از ابتدای امسال تنها بيش از صد هکتار جنگل در استان ايلام، ۳۳۲ هکتار جنگل و مرتع در استان کهگيلويه و بويراحمد، ۳۶۰ هکتار جنگل و مرتع در استان فارس، ۳۷ هکتار جنگل و مرتع در استان گلستان، ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع در استان لرستان و همچنين ۳۵ هکتار جنگل و ۳۳۴ هکتار مرتع در استان کرمان در آتش سوخته است.

XS
SM
MD
LG