لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

فیروزآبادی: آزمایش‌های موشکی ایران در زمان خود انجام می‌شوند


عکس وزارت دفاع ایران از یک مانور موشکی جمهوری اسلامی
عکس وزارت دفاع ایران از یک مانور موشکی جمهوری اسلامی

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در واکنش به درخواست گروهی از نمایندگان مجلس برای آزمایش موشک‌های بالستیک، گفته که این آزمایش‌ها در زمان خود انجام می‌شوند.

گروهی که خبرگزاری‌های اصولگرا از آن‌ها با عنوان «اساتید و طلاب حوزه علمیه قم» نام برده‌اند اوایل مردادماه بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن از حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، خواسته شده بود تا «دستور شلیک موشک بالستیک در یک رزمایش محدود توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تایید کند».

این افراد هدف از انجام چنین کاری را «جلوگیری از دبه شیطان بزرگ و مایوس ساختن کنگره‌ آمریکا و کنست اسرائیل و سرکوب ایادی تکفیری آن‌‌ها در منطقه و کشیده شدن دندان طمع اذناب داخلی ایشان» عنوان کرده‌اند که به گفته آن‌ها «به تعلیق توان موشک‌های راهبردی» ایران «دل بسته‌اند».

۲۳ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز ۱۵ مرداد از این بیانیه‌ حمایت کرده و خواستار از سرگیری آزمایش‌های موشکی ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن فیروزآبادی در واکنش به این درخواست‌ها گفته است: «آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران برابر مصوبات مقام معظم فرماندهی کل قوا در زمان خود انجام خواهد شد».

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه توضیح بیشتری نداده و زمان انجام آزمایش موشکی آینده ایران را اعلام نکرده است.

روز ۱۹ مرداد نیز ۳۱ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به رییس جمهوری ایران خواستار «نپذیرفتن محدودیت در موضوع موشک‌های بالستیک در قطعنامه جدید شورای امنیت» شدند.

این نمایندگان در عین حال از حسن روحانی خواستند که از رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح ایران حمایت کند.

واکنش اصولگرایان به بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که روز ۲۹ تیر به اتفاق آراء تصویب شد و در آن از ایران خواسته شده بود که طی هشت سال تحریم موشکی، «از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب موشک‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک» خودداری کند.

این قطعنامه که یک هفته بعد از توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی و در راستای تایید آن صادر شد، با واکنش علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران، روبرو شد که در اظهاراتی گفت: «قطعنامه شورای امنیت در مورد امکانات دفاعی ایران خصوصا موشک‌ها که تصویب شده، از نظر ایران مردود است».

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایران به تقویت توانمندی‌های دفاعی خود ادامه خواهد داد» و «توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند و برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌‎ای طراحی نشده‌اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت» هستند.

بر اساس توافق وین که روز ۲۳ تیرماه به دست آمد، ایران تا پنج سال تحریم تسلیحاتی و تا هشت سال تحریم موشکی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG