لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

ادامه جنجال زمین‌خواری حیران: نماینده مجلس اسم ۶۵ زمین‌خوار را «افشا کرد»


حیران
حیران

در ادامه جنجال زمین‌خواری در گردنه حیران در استان گیلان، نماینده اردبیل و سرعین در مجلس روز چهارشنبه اعلام کرد که نام ۶۵ زمین‌خوار از جمله «بستگان نزدیک» نماینده آستارا را به ریاست جمهوری ارائه کرده است. نماینده آستارا پیشتر همین اتهام را به نماینده اردبیل زده بود.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، خبرگزاری فارس به نقل از کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، فهرستی از نام ۶۵ تن از زمین‌خواران منطقه حیران در نامه‌ای به معاون اول حسن روحانی، رئیس جمهور، ارسال شده است.

نماینده اردبیل در مجلس همچنین با اشاره به این که «نمایندگان فعلی و قبلی آستارا» در استان گیلان در زمین‌خواری و خسارت وارد آمدن به گردنه حیران دست داشته‌اند تهدید کرد که به افشاگری‌های خود ادامه خواهد داد.

نماینده اردبیل در مجلس همچنین با اشاره به این که «نمایندگان فعلی و قبلی آستارا» در استان گیلان در زمین‌خواری و خسارت وارد آمدن به گردنه حیران دست داشته‌اند تهدید کرد که به افشاگری‌های خود ادامه خواهد داد.

همین نماینده مجلس پیشتر در روز ۲۳ مردادماه خبر داده بود که معاون اول حسن روحانی یک «بازرس ویژه» را مامور پیگیری پرونده زمین‌خواری میلیاردی در گردنه حیران کرده است.

در آخرین نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران، پرونده یک زمین‌خواری میلیاردی در «گردنه حیران» در استان گیلان مطرح شد که در آن نام برخی از نمایندگان سابق مجلس و وزرای دو دولت محمود احمدی‌نژاد نیز به عنوان متهم به چشم‌ می‌خورد.

در رابطه با جزئیات این پرونده، صفر نعیمی‌ رز، نماینده آستارا و عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس، در گفت‌وگویی که روز پنج‌شنبه، ۲۲ مرداد، در روزنامه «آفتاب‌یزد» منتشر شد گفت: «عمده این زمین‌خواری‌ها از زمان یکی از نمایندگان مجلس شروع شده و پس از آن پای مدیران دولتی سابق (نهم و دهم) توسط این نماینده به گردنه حیران رسیده است.»

به دنبال انتشار این اطلاعات، روزنامه شرق چاپ تهران از صحن علنی مجلس گزارش داد که نعیمی و پیرموذن رو در روی یکدیگر قرار گرفته و هر یک دیگری را دزد خطاب کرده است.

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، بر سر صفر نعیمی رز «فریاد» زد و او را به «دزدی متهم کرد» و صفر نعیمی ‌رز نیز در مقابل «با در دست ‌داشتن برگه‌هایی اعلام کرد که سند زمین‌خواری بستگان پیرمؤذن را در اختیار دارد».

روزنامه شرق در گزارش خود همچنین تاکید کرد که کمال‌الدین پیرموذن نیز در مقابل «صفر نعیمی ‌رز را به فرافکنی و طفره ‌رفتن از زمین‌خواری» متهم کرده و گفته است: «نماینده آستارا با فرافکنی، قصد طفره‌ رفتن از زمین‌خواری را دارد.»

پیشتر صفر نعیمی رز پنج‌شنبه هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی در خصوص زمین‌خواری در گردنه حیران «به اسم خواهر و برادر و حسابدار کمال‌الدین پیرمؤذن» اشاره کرده بود، اما آقای پیرمؤذن در واکنش به این اتهام گفت که «در عمرم هیچ ‌وقت حسابداری به این نام نداشته‌ام و حالا هم از طریق قوه قضاییه و هیئت رسیدگی به تخلف نمایندگان شکواییه خودم و برادرم را تقدیم کرده‌ام».

آقای پیرموذن روز چهارشنبه، ۲۸ مردادماه، نیز به خبرگزاری فارس گفته است که «اگر این اسامی [۶۵ نفر] از طریق رسانه‌ها منتشر شود، آبروی نمایندگان شمال کشور بیشتر از ما می‌رود».

«حیران» نام روستایی ییلاقی درشهرستان آستارا واقع در استان گیلان است. این روستا در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا قرار دارد.

حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده و گردنه آن از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است که در مسیر راه ارتباطی آستارا- اردبیل قرار دارد.

XS
SM
MD
LG