لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

آمانو گزارش آسوشیتدپرس در مورد توافق اتمی را «نادرست» نامید


آمانو
آمانو

​مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد که بر پایه توافقی محرمانه میان تهران و آژانس، ایرانی‌ها، خود، از تاسیسات پارچین بازرسی می‌کنند، «اطلاعات نادرست» ارائه می‌کند.

یوکیو آمانو، ۲۹ مرداد، در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس گفته است «من از اظهاراتی که ظاهرا قرار است نشان دهد آژانس، وظیفه خود را در بازرسی اتمی به ایران واگذار می‌کند، آشفته شده‌ام. این‌جور اظهارات ارائه‌دهنده اطلاعاتی نادرست در زمینه روش انجام راستی‌آزمایی‌های مهم ما است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای آورده است «نقشه راه» بین این نهاد و تهران، در مورد نظارت بر برنامه اتمی، «محرمانه» است و این خود از رویه‌های معمول این سازمان است.

یک روز پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود به پیش‌نویس سندی دست یافته که نشان می‌دهد در «توافقی محرمانه» میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران اجازه داده شده تا از کارشناسان خود، برای بازرسی از تاسیسات پارچین، که ظن آن می‌رود در گذشته آزمایش‌های مربوط به سلاح هسته‌ای در آن انجام شده، استفاده کند.

این گزارش با واکنش‌هایی در آمریکا روبه‌رو شد. مخالفان توافق اتمی ایران در کنگره که عمدتا جمهوری‌خواه هستند انتقادهایی شدید از آن کردند.

از جمله لیندزی گراهام، از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه، گفته است «اینکه به ایرانی‌های اجازه دهیم خودشان از تاسیسات اتمی بازرسی کنند، مانند این است که به محکومین اجازه دهیم، خودشان زندان را بگردانند».

اما مقام‌های دوتی ایالات متحده نیز به سرعت به واکنش اقدام کرده و از کل توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی دفاع کردند.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگز مسئولیت بازرسی از تأسیسات اتمی ایران را به تهران واگذار نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG