لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

راه‌اندازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به ریاست احمد جنتی


نایب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید که با معرفی احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، به عنوان رئیس «ستاد امر به معروف و نهی از منکر»، این ستاد راه‌اندازی شده و در حال تدوین آیین‌نامه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی آقاتهرانی، روز سه‌شنبه سوم شهریور، در حاشیه نشست علنی مجلس با تشریح آخرین وضعیت قانون امر به معروف و نهی از منکر، خواستار حمایت دولت از این قانون شده و به نقل از وزیر کشور گفته است که دولت این قانون را ابلاغ کرده است.

براساس قانون «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» که در ۱۶ مهر ۹۳ به تصویب مجلس ایران رسید، ستادی با عنوان «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» به ریاست یکی از امامان جمعه موقت شهر تهران، به انتخاب شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه تشکیل می‌‌شود.

این ستاد با ۱۷ عضو تشکیل شود که شش عضو آن از وزیران دولت، دو عضو آن نماینده مجلس و بقیه اعضای آن نمایندگان دستگاه‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی هستند.

در این قانون به این ستاد این اختیار داده شده که درخواست‌ها برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات مرتبط با «امر به معروف و نهی از منکر» را بررسی و «نظر مشورتی خود» را برای صدور مجوز به استانداری، فرمانداری یا بخشداری ارسال کنند.

در زمان بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در جلسه علنی مجلس ضمن مخالفت با این طرح گفته بود که «چه طور مصوبات ستادی که ریاست آن را امام جمعه تهران بر عهده دارد، باید برای سه قوه لازم‌‌الاجرا باشد؟»

پس از آن با وجود تأیید این قانون توسط شورای نگهبان، حسن روحانی رئیس جمهور ایران ضمن امتناع از ابلاغ آن در نامه‌‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار «توقف» این قانون برای بررسی «ایرادهای مد نظر دولت» شده بود.

این نامه از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای به هیئت عالی حل اختلاف قوا ارجاع شد و در نهایت این هیئت ایرادات دولت به این قانون را رد و مصوبه مجلس را تأیید کرد.

دو نماینده عضو ستاد هنوز انتخاب نشده‌اند

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرتضی آقاتهرانی همچنین گفته است که مجلس دو نفر از نمایندگان را به عنوان ناظر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر معرفی خواهد کرد.

به گفته نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، این کمیسیون نام شش نماینده را پیشنهاد کرده تا با رأی‌گیری در صحن علنی مجلس، دو نفر از آنان به عنوان عضو این ستاد انتخاب شوند.

وی در عین حال اشاره‌ای به نام این شش نماینده مجلس نکرد.

مباحث مربوط به قانون «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» پس از آن شدت گرفت که در فروردین ماه ۹۳، یک طلبه بسیجی به نام علی خلیلی که در جریان یک درگیری خیابانی زخمی شده بود، درگذشت.

آقای خلیلی ۲۵ تیرماه سال ۹۰ در یک درگیری خیابانی با فردی به نام احسان شاه‌‌قاسمی زخمی شده بود که این حادثه به گفته خود او هنگام «امر به معروف و نهی از منکر» رخ داده بود. وی پس از مدتی بهبود یافت و حتی با پای پیاده به کربلا رفت.

پس از درگذشت آقای خلیلی در فروردین ۹۳، احسان شاه‌‌قاسمی دوباره محاکمه شد و دیوان عالی کشور حکم اعدام او را تأیید کرد.

در نهایت به گزارش خبرگزاری ایسنا، پدر و مادر علی خلیلی روز سه‌شنبه با انتشار نامه‌‌ای از قصاص «قاتل» فرزندشان اعلام « گذشت کردند».

XS
SM
MD
LG