لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

آغاز اکران فیلم صد میلیارد تومانی «محمد» در ایران و کانادا


در حالی از روز پنج‌شنبه، پنجم شهریور، اکران عمومی «محمد»، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، در سینماهای ایران آغاز شد، این فیلم قرار است در افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا هم نمایش داده شود.

فیلم سینمایی «محمد» که داستان زندگی پیامبر اسلام از کودکی تا نوجوانی را روایت می‌کند، در حدود ۱۴۰ سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها به روی پرده رفته است.

این فیلم که به گفته کارگردانش «۱۰۰ میلیارد تومان» برای ساختش هزینه شده است، از حضور برخی عوامل مطرح بین‌المللی مانند ویتوریو استورارو فیلمبردارِ برنده سه جایزه اسکار، روبرتو پرپینیانی به عنوان تدوین‌گر، اسکات ای. اندرسون مسئول جلوه‌های ویژه برنده اسکار، جیانتو دروسی به عنوان چهره‌پرداز و ای. آر عبدالرحمن، آهنگسازِ برنده اسکار، بهره برده است.

برای حضور در افتتاحیه جشنواره مونترال، مجید مجیدی کارگردان این فیلم به همراه چند بازیگر این اثر مانند علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل‌، مینا ساداتی‌ و ساره بیات‌ عازم کانادا شده‌اند.

محسن تنابنده، داریوش فرهنگ، رعنا آزادی‌ور و هدایت هاشمی از دیگر بازیگران این فیلم ۱۷۱ دقیقه‌ای هستند.

اما خبر نمایش فیلم «محمد» در رسانه‌های داخل و خارج ایران، با واکنش برخی موسسات و نهادهای اسلامگرا مواجه شده است.

به عنوان نمونه عبدالدایم نوسایر مشاور رهبر گروه الازهر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در اظهاراتی گفته است: «بازیگری که نقش حضرت محمد را بازی می‌کند، ممکن است بعدها و در فیلمی دیگر در نقش یک مجرم ایفای نقش کند و بینندگان ممکن است این شخصیت مقدس را به جرم و جنایت نسبت بدهند.»

این در حالی است که آقای مجیدی اخیرا در چند مصاحبه اعلام کرده که در این فیلم حتی چهره‌ای از پیامبر اسلام در دوران کودکی هم به نمایش درنیامده است.

از سوی دیگر مجید مجیدی در مورد برخی انتقادات احتمالی گروه‌های سنی و شیعه مذهب در مورد فیلمش گفته است:‌ «تمام تلاش‌مان این بود که مقطعی از زندگی حضرت محمد را به تصویر بکشیم که هیچ گونه اختلافی بین گروه‌های مختلف اسلامی درباره آن نباشد و همچنین وفاقی هم به وجود آورد.»

به گفته این کارگردان، «تلاش‌مان این است که قرائت درستی داشته باشیم که وحدت‌آمیز باشد و ضرورت بوجود آمدن اسلام و علت آن را قرائت کنیم.»

«محمد» پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود که به گفته سازندگانش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه صرف شده است.

رحمت‌الله صادقیان رئیس هیئت مدیره شرکت نور تابان که تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده داشته، با ارائه گزارشی از روند ساخت فیلم «محمد» و شهرک پیامبر اعظم گفت: «این شهرک چند منظوره برای ساخت فیلم‌های تاریخ اسلام در ۲۲۰ هکتار ساخته شد که برای بخش مکه ۱۴۱ میلیارد، کلیسای بصرا ۶۹ میلیارد، شهر مدینه ۴۲ میلیارد و سالن اجتماع ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده است.»

او همچنین هزینه خرید تجهیزات سینمایی برای ساخت فیلم را ۷۹میلیارد ریال اعلام کرد و در مورد سایر هزینه‌ها افزود: «برای فیلمنامه ۳ میلیارد، جهت تحقیق و پژوهش ۶ میلیارد، پیش تولید ۱۵۲ میلیارد، تولید ۳۱۰ میلیارد و پس از تولید ۱۵۱ میلیارد ریال هزینه شده است.»

سرمایه‌گذار این فیلم، شرکت سینمایی نور تابان، وابسته به بنیاد مستضعفان ایران است. رئیس این بنیاد هر پنج سال یک‌ بار توسط آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب می‌شود.

قرار است پس از پایان اکران عمومی فیلم سه ساعته مجیدی مجیدی، این اثر که مدت زمان اولیه‌اش حدود ۵ ساعت بوده است، در قالب یک سریال ۸ قسمتی از تلویزیون ایران پخش شود.

این فیلم که محتمل‌ترین گزینه ایران برای معرفی به اسکار امسال است،‌ اولین تجربه بین‌المللی خود را در جشنواره مونترال تجربه خواهد کرد. این جشنواره از ۵ شهریور کارش را آغاز کرده و تا ۱۶ شهریور ادامه خواهد داشت.

مجید مجیدی پیشتر برای فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «باران» جایزه بهترین فیلم این جشنواره را از آن خود کرده بود.

XS
SM
MD
LG