لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

مقام ایرانی با روسیه در مورد جنگنده سوخو ۳۰ «رایزنی» کرده است


سوخو ۳۰ از سال ۱۹۹۶ به خدمت گرفته شده است
سوخو ۳۰ از سال ۱۹۹۶ به خدمت گرفته شده است

در حالی که یک مقام دولتی ایران در روسیه در مورد جنگنده‌های نسل جدید سوخو ۳۰، با مقام‌های آن کشور «رایزنی» کرده، خبرگزاری «تاس» از قول یک مقام روس گزارش داده که بر سر تحویل سامانه اس-۳۰۰ هنوز «موانعی» وجود دارد.

مقام دولتی ایران که به تازگی به روسیه سفر کرده است، با مقام‌های ارشد آن کشور از جمله رئیس‌جمهوری، دیدار کرده است؛ به گزارش خبرگزاری رسمی ایران در این دیدارها در مورد جنگنده‌های سوخو ۳۰، «رایزنی» شده است.

همزمان گفته شده است که ایران و روسیه هنوز در مورد انتقال سامانه دفاعی «اس ۳۰۰» با موانعی روبه‌رو هستند که مذاکرات بر سر آنها ادامه دارد.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، در مورد گفت‌وگوهای سورنا ستاری، معاون عملی و فناوری رئیس‌جمهوری، با مقام‌های روس در مورد «سوخو اس‌‌یو-۳۰»، مستقیما اشاره به «خرید» آن از سوی ایران نکرده است.

ایرنا از قول سورنا ستاری گفته است که «گفت‌وگوها در مورد این جنگنده در باره حوزه فناوری بود و در باره خرید صحبتی نشد».

او در عین حال افزوده است که موضوع خرید «باید از مسیرهای مرتبط و تخصصی پیگیری شود».

اما موضوع علاقه ایران به «خرید» این جنگنده‌ها پیشتر نیز مطرح شده بود.

شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، نیز دو روز پیش در گزارشی گفته بود تهران و مسکو در روز سه‌شنبه گفت‌وگو در مورد تدارک سوخو ۳۰ برای ایران را آغاز کرده‌اند. به گزارش المنار در این مذاکرات آقای ستاری و آقای پوتین حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ستاری در سفر خود برای شرکت در نمایشگاه هوایی «ماکس ۲۰۱۵» در مسکو، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری و وزیر صنایع، معاون امور دفاعی نخست‌وزیر و یک دستیار عملی رئیس‌جمهوری، دیدار و دباره گسترش همکاری‌ها بین دو کشور گفت‌وگو کرده است.

این سفر روز پنجم اردیبهشت ماه پایان یافته است.

اما از سوی دیگر خبرگزاری روسی «تاس» از قول یک مقام سازمان صنایع نظامی روسیه گفته است که مذاکرات با تهران در مورد قراردادی جدید، برای تحویل سامانه ضدموشکی اس-۳۰۰ همچنان در جریان است. اما دو طرف هنوز نتوانسته‌اند بر سر آن به توافق کامل برسند.

به گفته این مقام مشکل دو طرف این است، که ایران خواستار تحویل گرفتن اولین بخش از سامانه، برای گذشتن از شکایتی‌ست که علیه مسکو مطرح کرده، در حالی‌که روسیه خواستار پس‌گرفتن شکایت و سپس اقدامات بعدی‌ست.

گزارش‌های تازه در حالی‌ست که با وجود اقدام رئیس‌جمهوری روسیه به متوقف کردن تعلیق فروش این سامانه به ایران، هنوز این سیستم ضدموشکی تحویل داده نشده است.

XS
SM
MD
LG