لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

اتهام‌زنی دوباره بحرین به ایران در پی انفجار مرگبار


عکس مربوط به انفجار ستره در بحرین
عکس مربوط به انفجار ستره در بحرین

در پی انفجار مرگباری که جمعه شب، ششم شهریورماه، در پایتخت بحرین رخ داد، مقامات این کشور بار دیگر مواد منفجره را «بسیار مشابه» موادی دانستند که «از ایران آمده بود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مناطق عمدتا شیعه‌نشین شهر منامه، پایتخت بحرین، جمعه شب صحنه انفجاری بود که جان یک مامور پلیس را گرفت و هفت مجروح بر جای گذاشت.

در میان مجروحان این حادثه، یک کودک و چهار مامور پلیس دیگر هم بوده است که حال یکی از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

در پی این حادثه، وزیر اطلاعات بحرین به خبرگزاری فرانسه گفت که مواد منفجره مورد استفاده در این حمله تروریستی «بسیار مشابه» موادی است که «از ایران آمده بود» و ماه گذشته به دست مقامات این کشور توقیف شد.

بحرین در هفته نخست مردادماه گذشته خبر داد که «یک توطئه قاچاق اسلحه و مواد منفجره از ایران به بحرین» را کشف و خنثی کرده و دو نفر را در این رابطه دستگیر کرده است.

به دنبال این اتهام‌زنی در منطقه ستره بحرین انفجاری رخ داد که خبرگزاری دولتی این کشور در گزارشی مواد منفجره مورد استفاده در آن را مشابه مواد منفجره‌ای توصیف کرد که «از ایران قاچاق شده» و به تازگی توسط پلیس بحرین کشف و ضبط شده بود.

ایران در همان زمان ادعای قاچاق اسلحه و مواد منفجره از خاک خود به بحرین را رد کرد و وزیر خارجه ایران نیز اعلام کرد که «ادعاهای بحرین مطلقا صحت ندارد».

حال این دومین باری است که در بحرین از مواد منفجره‌ای مشابه مواد منفجره ضبط‌شده صحبت به میان می‌آید.

دو هفته پیش نیز بحرین پنج نفر را به عنوان مظنونان بمب‌گذاری‌های اخیر در این کشور دستگیر کرده و اعلام کرد که دستگیرشدگان با سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان مرتبط هستند.

بحرین که کشوری کوچک و کم‌جمعیت در جنوب خلیج فارس است، با ناآرامی سیاسی و امنیتی گسترده‌ای در چهار سال گذشته روبه‌رو بوده است.

اکثریت این کشور شیعه اما حاکمان آن سنی هستند.

پادشاهی بحرین در این مدت، جمهوری اسلامی ایران را مرتباً به تحریک شیعیان این کشور و اقدام علیه خود متهم کرده و تهران نیز همواره این اتهام را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG