لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

تاکید خامنه‌ای بر «سالم‌سازی و حفظ امنیت فضای مجازی» در ایران


رهبر جمهوری اسلامی در حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی، ماموریت‌هایی چون «سالم‌سازی فضای مجازی»، «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» و «ممانعت از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی» را برای این شورا تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز شنبه، ۱۴ شهریور، در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهارساله منصوب و ده ماموریت برای این شورا تعیین کرد.

«سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور... و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان» و «ترویج هنجارها، ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی، ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی» از جمله ماموریت‌های تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله خامنه‌ای در حکم خود همچنین خواستار «تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی» و «توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی‌ـ‌ایرانی» شده است.

شورای عالی فضای مجازی از سال ۹۰ و با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

طبق دستور رهبر ايران اين شورا متشکل از رئيس ‌جمهور، رئيس مجلس، رئيس قوه قضائيه، دادستان کل کشور، رئيس صداوسيما، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده نيروی انتظامی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزير ارشاد، وزير علوم، وزير اطلاعات، وزیر دفاع، وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی رئیس جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است.

بر اساس حکم جدید آیت‌الله خامنه‌ای همچنین عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صداوسیما، رضا تقی‌پور، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، به همراه سعیدرضا عاملی، حمید شهریاری، مهدی اخوان بهابادی، مسعود ابوطالبی، کامیار ثقفی و رسول جلیلی به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی مجازی منصوب شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در حکم خود همچنین خواستار «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات»، «ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی» و انحلال شوراهای «موازی» با شورای عالی فضای مجازی شده است.

دولت ایران سال‌هاست طرحی با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» را برای جدا کردن اینترنت کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آن‌لاین طراحی شده‌ است.

اما منتقدان این شبکه نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

دستورات تازه رهبر جمهوری اسلامی در حالی صادر شده است که محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های مجازی در سال‌های گذشته موضوع بحث مقامات دولت حسن روحانی و منصوبین رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

در حالی که نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مانند قوه قضائیه و سپاه پاسداران خواستار «پالایش» فضای مجازی و مسدود شدن برخی شبکه‌های اجتماعی شده‌اند، مقامات دولت با مسدودسازی کامل شبکه‌های مجازی مخالفت کرده و بر اجرای پروژه‌هایی چون فیلترینگ هوشمند و محدود شدن تنها بخش‌هایی از این شبکه‌ها تاکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG