لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

روزنامه نزدیک به حزب‌الله لبنان: حضور نظامی روسیه در سوریه صحت دارد


پوستری پشت یک خودرو در سوریه که تصاویری از رهبر حزب‌الله لبنان و رئیسان جمهوری سوریه و روسیه را نشان می‌دهد
پوستری پشت یک خودرو در سوریه که تصاویری از رهبر حزب‌الله لبنان و رئیسان جمهوری سوریه و روسیه را نشان می‌دهد

روزنامه لبنانی الاخبار نزدیک به ائتلاف هشتم مارس، که حزب‌الله لبنان بخش مهمی از آن به شمار می‌رود، در شماره یکشنبه پانزدهم شهریورماه خود نوشته است که اخبار مرتبط با حضور واحدها و جنگنده‌های ارتش روسیه در یکی از پایگاه‌های نزدیک دمشق و حملات هوایی جنگنده‌های سوخو ۳۴ و ۲۷ به مواضع گروه «جیش الفتح» در غرب استان ادلب، صحت دارد.

این در حالی است که آمریکا نگرانی خود را نسبت به تحرکات نظامی روسیه در سوریه، به مسکو ابراز کرد.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارش خود، به برخی از گزارش‌های منتشره توسط حساب‌های کاربری نزدیک به دولت سوریه اشاره کرده که از اقدام‌های نظامی روسیه در حمایت از نظام بشار اسد خبر می‌دهند.

این روزنامه لبنانی نزدیک به حزب‌الله به نقل از منابع میدانی که آن‌ها را «موثق» توصیف کرده، نوشته است: «آنچه این حساب‌های کاربری نوشته‌اند، ۱۰۰درصد صحت دارد.»

الاخبار به گزارش‌های دو روز اخیر در برخی از روزنامه‌های اسرائیلی درباره «تحولات جدید در صحنه نبردهای سوریه» اشاره کرده و نوشته است که این تحولات، به واقعیت تبدیل شده‌اند.

این روزنامه به آغاز آنچه «جنگ مستقیم طرف‌های ایرانی و روسی در کنار نظام سوریه با مشارکت خلبان‌های روس در ماموریت‌های جنگی» نامیده، نیز اشاره کرده است.

نگرانی آمریکا

از سویی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، شنبه ۱۴ شهریور به همتای روسی خود خبر داده که واشینگتن از گزارش‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی حاکی از عزم مسکو برای اقدام نظامی بزرگ در سوریه به منظور حمایت از نظام بشاراسد نگران است.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که جان کری در گفت‌و‌گو با سرگئی لاوروف، نگرانی خود را از گزارش‌ها منتشر شده درباره تحرکات نظامی روسیه در سوریه ابراز کرد.

بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، جنین اقدامی می‌تواند به تشدید تنش، کشته شدن شمار بیشتری از غیر نظامیان، افزایش شمار آوارگان و زنده شدن خطر مقابله با ائتلاف بین‌المللی علیه گروه خلافت اسلامی (داعش) بیانجامد.

از سویی یک مسئول بلندپایه آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است که گزارش‌های به دست آمده، از وجود طرحی شامل انتقال واحدهای مسکونی پیش ساخته برای صدها نفر به پایگاهی هوایی در نزدیکی شهر ساحلی لاذقیه، یکی از مهمترین پایگاه‌های حکومت اسد، حکایت دارد.

این مقام مسئول افزود که روس‌ها همچنین از برخی از کشورهای همسایه سوریه خواستند تا اجازه پرواز هواپیماهای نظامی روسیه را بر فراز حریم‌هواییشان بدهند.

روزنامه نیویورک تایمز هم نوشته است که روسیه در واقع تیمی نظامی به سوریه اعزام کرده است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های مسئول آمریکایی که نامشان را ذکر نکرده، نوشته است: «با وجود این که تاکنون نشانی از عزم روسیه برای اعزام حجم بزرگی از نیروهای زمینی به سوریه وجود ندارد، اما این واحدهای مسکونی پیش ساخته می‌تواند برای ۱۰۰۰ مشاور نظامی، سرپناه فراهم کند و این امکان را فراهم می‌کند که فرودگاه لاذقیه، به مرکز امداد یا پایگاهی برای پرواز جنگنده‌های روسی به منظور حمله هوایی به مواضع مورد نظر تبدیل شود.»

«ابهام» درباره نیت روس‌ها

مقام مسئول آمریکایی که خبرگزاری رویترز با او مصاحبه کرده، گفته است که هنوز به طور واضح مشخص نیست که نیت روس‌ها از اقدامات اخیر چیست.

از سویی روزنامه لس‌انجلس تایمز نوشته است که سازمان اطلاعات آمریکا، تصاویری گرفته شده توسط ماهواره‌های جاسوسی جمع‌آوری کرده است.

بنا بر این گزارش به نقل از یک منبع امنیتی آمریکایی، نشانه‌هایی از تحرک روسی در داخل سوریه وجود دارد که از حمایت نظامی پیشین روسیه از نظام اسد که شامل کمک تسلیحاتی و آموزشی بود، فراتر می‌رود.

این منبع ادامه داده که ایالات متحده، حضور نظامی روسیه در سوریه را زیر نظر خواهد گرفت تا در یابد هدف از آن مقابله با گروه خلافت اسلامی است یا حمایت از اسد.

پوتین: از نیروهای سوریه حمایت می‌کنیم

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه جمعه گفته بود که هنوز سخن گفتن از مشارکت نظامی روسیه در سوریه به منظور مشارکت در نبرد علیه گروه خلافت اسلامی زود هنگام است.

پوتین ادامه داد که کشورش، کمک‌های مهمی شامل مهمات نظامی و آموزشی به نیروهای ارتش سوریه ارائه می‌دهد. او درباره حجم و شرط‌های این کمک توضیحی ارائه نداد.

از سویی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای، به تماس تلفنی کری با لاوروف اشاره کرد اما سخنی از نگرانی آمریکا از تحرکات نظامی روسیه در سوریه، به میان نیاورده است.

در این بیانیه آمده که دو وزیر «جوانب مختلف اوضاع سوریه و کشورهای همسایه آن و همچنین تلاش‌ها برای مقابله با گروه خلافت اسلامی و گروه‌های جهادی دیگر را به بحث گذاشتند.»

این بیانیه افزوده است که کری و لاوروف بر ادامه تماس‌های خود به منظور یافتن راه حلی برای بحران سوریه که تا کنون جان بیش از ۲۵۰هزار نفر را گرفته است، به توافق رسیدند.

XS
SM
MD
LG