لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۴

خامنه‌ای: سال ۸۸، در مقابل باطل کردن انتخابات ایستادیم


رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با اشاره به وقایع پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸ گفت: «این ‌که در سال ۸۸ ما در مقابل اصرار کسانی برای باطل‌ کردن انتخابات ایستادیم برای این است که از حق‌الناس و رأی مردم دفاع کردیم.»

در پی آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات سال ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، آیت‌الله علی خامنه‌ای با دفاع از نتیجه انتخابات و آقای احمدی‌نژاد خواسته عده‌ای از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای ابطال نتیجه را نپذیرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۱۸ شهریور، همچنین با دفاع از «حق نظارت استصوابی شورای نگهبان»، این حق را بخشی از «حق‌الناس» خواند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:56 0:00
لینک مستقیم

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود، شورای نگهبان را «چشم بینای مردم و نظام در انتخابات» توصیف کرد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی ایران، یکی از «عادت‌های بد» در داخل ایران این است که «برخی افراد در سلامت انتخابات تشکیک می‌کنند».

دفاع آیت‌الله علی خامنه‌ای از شورای نگهبان پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته، شماری از مقام‌های سیاسی و اصولگرایان تندرو در عرصه سیاست ایران به سخنان حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، درباره شورای نگهبان واکنش نشان دادند.

حسن روحانی روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، در سخنانی با اشاره به این که شورای نگهبان «ناظر است نه مجری» گفته‌ بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است.»

پس از آن سخنان مقام‌ها و مسولان دیگری از جمله آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، سخنان حسن روحانی را «عوامانه» توصیف کرده و از شورای نگهبان خواست تا «در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است، محکم بایستد.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو دور در اسفندماه ۹۴ و اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ برگزار خواهد شد، همزمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای بخش دیگری از سخنرانی روز چهارشنبه خود را به موضوع توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اختصاص داد.

او در واکنش به سخنان مقام‌های اسرائیل که به گفته رهبر جمهوری اسلامی ایران اظهار کرده‌ بودند «بعد از مذاکرات هسته‌ای، تا ۲۵ سال از دغدغهٔ ایران آسوده‌ایم» تصریح کرد: «اولاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید و ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت. ثانیاً در این مدت هم روحیه‌ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت‌.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره روابط ایران و آمریکا اظهار داشت: «آمریکا دشمنی خود را پنهان نمی‌‌کند، یکی لبخند می‌زند، یکی مصوبه علیه ایران تهیه می‌کند.»

به گفته رهبر جمهوری اسلامی ایران، او به «دلایل مشخص» تنها با مذاکره با آمریکا در «قضیه هسته‌ای» موافقت کرده‌ است.

آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد که «در عرصه‌های دیگر اجازه مذاکره با آمریکا ندادیم و با آنها مذاکره نمی‌کنیم».

او با یادآوری جمله‌ای از آیت‌الله خمینی، بناینگذار جمهوری اسلامی، که آمریکا را «شیطان بزرگ» نامیده بود گلایه کرد که «بعضی اصرار دارند این شیطان بزرگ را به شکل فرشته وانمود کنند».

به گفته رهبر جمهوری اسلامی ایران، «ملت ایران این شیطان را بیرون کرد؛ نباید بگذاریم از در بیرونش کردیم از پنجره برگردد و نفوذ پیدا کند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر نیز در دیدار با اعضای کابینه یازدهم خواستار توجه دولت حسن روحانی به آن‌ چه «دشمنی» آمریکا و اسرائیل خوانده است شد و تاکید کرده بود که این «دشمنی» کم نشده است.

او پیشتر نیز گفته بود که آمریکا از طریق توافق اتمی به دنبال «راهی برای نفوذ در کشور بوده و جمهوری اسلامی اجازه این نفوذ را نمی‌دهد».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در ۲۳ تیرماه به دست آمد در کمیسیون ویژه «برجام» در مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس سنای آمریکا در دست بررسی است.

با وجود مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه که اکثریت سنا و کنگره آمریکا را در اختیار دارند، شمار موافقان به ۴۲ نفر رسیده و این تعداد از حامیان توافق به اندازه‌ای است که رئیس‌جمهوری آمریکا برای تائید نهایی آن دیگر نیازی به استفاده از حق وتوی خود نداشته باشد.

با این حال در ایران هنوز روشن نیست که نحوه ورود و بررسی مجلس شورای اسلامی به موضوع «برجام» چگونه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG