لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

سقوط جرثقیل در مسجدالحرام مکه ده‌ها کشته برجای گذاشت


مقام‌های عربستانی اعلام کردند که روز جمعه ۲۰ شهریور در جریان سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجدالحرام مکه ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری‌های بین المللی تعداد کشته‌ها را دستکم ۸۷ اعلام کرده‌اند.

تاکنون مجروح شدن ۱۵۴نفر نیز گزارش شده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از رییس سازمان حج و زیارت ایران گزارش داده که ۱۵ نفر از حجاج ایرانی نیز در بین مجروحان این حادثه هستند که اکثر آن‌ها به صورت سرپایی مداوا شدند و سه نفر از آنان دچار شکستگی دست و پا شده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز از کشته شدن یک ایرانی خبر داد. این خبرگزاری افزوده که «گزارش‌های رسیده حکایت از افزایش مصدومان ایرانی و غیر ایرانی دارد که هم اینک در حال انتقال به بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی هستند».

ملیت اکثر کشته و مجروح شدگان هندی و پاکستانی اعلام شده است.

این اتفاق یک ماه پیش از برگزاری مراسم سالانه حج تمتع برگزار می‌شود که صدها هزار برای انجام آن به مکه و مدینه می‌روند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، تاکنون ۸۰۰ هزار نفر برای انجام مناسک حج وارد خاک این کشور شده‌اند.

عکس‌ها و ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی، اجساد غرق در خون را نشان می‌دهد که در گوشه‌ای از مسجد پخش شده‌اند و یک جرثقیل قرمز رنگ نیز سقوط کرده است.

شبکه الجزیره نیز فیلمی نشان داده که می‌گوید پس از حادثه گرفته شده است. در این فیلم صحن مسجدالحرام دیده می شود که خرابی‌های ناشی از سقوط جرثقیل و خون فراوان در اطراف پخش شده است.

ویدئویی نیز در توئیتر پخش شده است که ظاهرا همزمان با سقوط جرثقیل گرفته شده و در آن صدای مهیبی به گوش می‌رسد.

شبکه تلویزیونی «العربیه» علت این حادثه را وقوع باد و طوفان شدید و بارش باران در شهر مکه اعلام کرده است.

مسجدالحرام معمولا در روزهای جمعه به دلیل برگزاری مراسم نمازجمعه بسیار شلوغ است. کعبه در این مسجد قرار دارد که قبله‌گاه مسلمانان سراسر جهان است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که به دنبال بروز این حادثه، شاهزاده خالد الفیصل، امیر مکه، خواستار تحقیقات در این زمینه شده است.

فعالان توئیتری با درست کردن هشتگ‌هایی از مردم مکه خواسته‌اند که با مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی، خون اهداء کنند.

مکه مقدس‌ترین شهر برای مسلمانان جهان است که در سال‌های گذشته شاهد ساخت و سازهای بسیاری بوده است. عکس‌های منتشره از فراز کعبه نشان دهنده جرثقیل‌های زیادی است که در اطراف مسجدالحرام مستقر شده‌اند.

بااجرای پروژه‌های ساخت و ساز در اطراف مسجد الحرام قرار است که مساحت آن به ۴۰۰ هزار متر برسد که همزمان پذیرای دو میلیون و ۲۰۰ هزار زائر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG