لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

خامنه‌ای: منتظرند ده سال دیگر که من نباشم اهداف‌شان را محقق کنند


رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «بیگانگان» را به تلاش برای «محقق» کردن اهداف خود پس از رهبری او و «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌سازی» جمهوری اسلامی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای با مطرح کردن این هشدارها از فرماندهان سپاه پاسداران و «نخبگان» کشور خواست تا «پایه‌های تفکر و روحیه انقلابی» را چنان «مستحکم» کنند که هیچ چیز در ادامه این مسیر «خللی ایجاد نکند».

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که «بیگانگان در زمینه سیاسی به دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌‌سازی هستند».

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «آنها منتظرند که ملت و نظام خواب‌شان ببرد و ده سال دیگر که مثلاً بنده نباشم، اهداف‌شان را محقق کنند.»

«آنها منتظرند که ملت و نظام خواب‌شان ببرد و ده سال دیگر که مثلاً بنده نباشم، اهداف‌شان را محقق کنند.»

وی اضافه کرد: «باید پایه‌های تفکر و روحیه انقلابی را چنان در کشور مستحکم کنیم که هیچ چیز در ادامه این مسیر درخشان خللی ایجاد نکند که این وظیفه اساسی همه نخبگان است.»

به نظر می‌رسد گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی ادامه هشدارهای نزدیکان او از سال گذشته و يک سال مانده به انتخابات مجلس خبرگان رهبری باشد که می‌گویند اصلاح‌طلبان و اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات این مجلس تلاش می‌کنند.

محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌‌تر علی خامنه‌ای، نیز سال گذشته آقای هاشمی رفسنجانی را «نامزد» آمریکایی‌ها برای «نفوذ» در ایران توصیف کرده و گفت که او و آیت‌الله حسینعلی منتظری بر سر «معامله با آمریکا رقابت داشته‌اند».

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران، نیز روز جمعه، ۱۹ دی‌ ۹۳، با هشدار در مورد اين که «برخی به فکر قبضه کردن مجلس خبرگان رهبری هستند» گفت که «دشمنان» می‌خواهند رهبری برای جمهوری اسلامی انتخاب شود که مورد تاييد آنها نيز باشد.

آقای جنتی شامگاه چهارشنبه ۱۱ شهریور نیز هشدار داد که جریانی که «از جمله در رابطه با آمریکا» با رهبر جمهوری اسلامی «زاویه داشته، در پی نفوذ به مجلس خبرگان است».

در میان جناح‌های فعال در صحنه سیاسی ایران، چهره‌های موسوم به اعتدال‌گرا عنوان کرده‌اند که برقراری رابطه میان ایران و آمریکا غیرممکن نیست.

از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تیرماه گذشته گفت که بازگشایی سفارت ایالات متحده در تهران «غیرممکن نیست»، گرچه از نگاه او این مسئله «بستگی به رفتارهای دو طرف دارد».

با این حال رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده است که آمریکا از طریق توافق اتمی به دنبال «راهی برای نفوذ در کشور بوده و جمهوری اسلامی اجازه این نفوذ را نمی‌دهد».

آقای خامنه‌ای همچنین از حرف‌ها و نوشته‌هایی که به گفته او «دانسته یا ندانسته تضعیف سپاه را دنبال می‌کند» انتقاد کرد.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه برای چندمین بار پس از توافق اتمی وین در مورد «نفوذ اقتصادی، امنیتی، فکری، فرهنگی و سیاسی دشمن» هشدار داد.

وی «نفوذ فرهنگی و سیاسی» را «خطرناک‌تر از نفوذ اقتصادی و امنیتی» دانست و تاکید کرد که مسئولان از جمله سپاه پاسداران «جلوی نفوذ امنیتی را با کمال قدرت می‌گیرند».

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که برخلاف به گفته او «تصورات و القائات اتاق فکرهای بیگانه» که در داخل هم عده‌ای آنها را تکرار می کنند، «انقلاب تمام‌شدنی نیست و تبدیل آن به جمهوری اسلامی به معنایی که آنها فکر می‌کنند امکان‌پذیر نخواهد بود».

«اطلاعات سپاه دائم مسائل را رصد و تهدیدها را شناسایی کند»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود «رصد دائمِ مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی» را از وظایف سپاه پاسداران دانست و گفت که «اطلاعات سپاه باید به طور دائم مسائل را رصد و تهدیدها را شناسایی کند».

آقای خامنه‌ای همچنین از حرف‌ها و نوشته‌هایی که به گفته او «دانسته یا ندانسته تضعیف سپاه را دنبال می‌کند» انتقاد کرد.

این اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده است که در سال‌های گذشته برخی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی از فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران، دخالت این نهاد در سیاست و همچنین انجام فعالیت‌های موازی با وزارت اطلاعات انتقاد کرده‌اند.

از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، روز دوشنبه، ۱۷ آذر، انحصار و جمع شدن «مظاهر قدرت» در دست یک نهاد را «عامل» فساد دانسته و گفت که جمع شدن اطلاعات، تفنگ، و رسانه در اختیار یک نهاد فساد می‌آورد.

احمد توکلی، نماینده محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی، نیز پیش از این گفته بود که «نظامیان با سلام و صلوات وارد بازار شده‌اند و دیگر نمی‌شود آنها را خارج کرد».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز پیش از این بارها از دخالت سپاه در سیاست، فعالیت‌های اقتصادی و همچنین فعالیت‌های موازی این نهاد با وزارت اطلاعات انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG