لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

رویترز: ارتش سوریه استفاده از تسلیحات جدید روسیه را آغاز کرده است


ارتش روسیه در دوره اخیر روزانه دو هواپیمای باربری نظامی به پایگاه لاذقیه در سواحل غربی سوریه فرستاده است.
ارتش روسیه در دوره اخیر روزانه دو هواپیمای باربری نظامی به پایگاه لاذقیه در سواحل غربی سوریه فرستاده است.

یک منبع نظامی سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است ارتش این کشور استفاده از تسلیحات زمینی و هوایی جدیدی را که روسیه به آن کشور داده آغاز کرده است.

به کارگیری تسلیحات جدید نشان‌دهنده افزایش حمایت روسیه از رژیم بشار اسد است که همواره مایه نگرانی آمریکا بوده است.

این منبع نظامی سوری که نامش فاش نشده، روز پنجشنبه ۲۶ شهریور گفت: «این سلاح‌ها بسیار مؤثر و دقیق هستند و به خوبی می‌توانند اهداف را نشانه بگیرند».

او در پاسخ به اینکه روسیه چه نوع سلاح‌هایی در اختیار سوریه قرار داده است، گفت: «می‌توان گفت انواع و اقسام سلاح‌ها، چه سلاح‌های زمینی و چه هوایی».

این منبع نظامی سوری گفت ارتش این کشور در ماه‌های اخیر برای استفاده از این تسلیحات آموزش دیده و اکنون در حال استفاده از آنهاست.

او حاضر نشد که در مورد نوع و جزییات این تسلیحات اطلاعات بیشتری بدهد و فقط افزود که این تسلیحات، جدید هستند.

دولت روسیه روز پنجشنبه گفت هدف از کمک‌های نظامی به سوریه مبارزه با تروریسم، حفاظت از تمامیت ارضی کشور و جلوگیری از وقوع یک فاجعه همه جانبه در منطقه است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که همزمان با تضعیف رژیم بشار اسد در سال جاری، حضور نظامیان روسیه در این کشور افزایش یافته است ولی هنوز دامنه و جزییات آن کاملا مشخص نیست.

دولت آمریکا که خواهان برکناری رژیم بشار اسد است، می‌گوید روسیه به شکل چشمگیری در حال افزایش امکانات نظامی خود در خاک سوریه است و این می‌تواند باعث تشدید و تداوم جنگ داخلی در آن کشور شود.

در طول جنگ داخلی سوریه دولت آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از گروه‌های شورشی و مخالف رژیم دمشق حمایت کرده‌اند. در مقابل تا این مقطع حامیان اصلی رژیم بشار اسد از نظر نظامی حکومت ایران و گروه حزب‌الله بوده‌اند.

در عین حال عملیات هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه گروه موسوم به خلافت اسلامی در خاک سوریه و عراق احتمال رویارویی بین نیروی هوایی آمریکا و روسیه را تشدید کرده است.

نیروی هوایی سوریه در روزهای اخیر شهر رقه را که مرکز اصلی گروه خلافت اسلامی تلقی می‌شود، به شدت بمباران کرده است. نیروی هوایی ائتلاف بین المللی نیز همواره مواضع گروه خلافت اسلامی را در این شهر و اطراف آن هدف حمله قرار می‌دهد.

حکومت سوریه خبر حملات هوایی خود به شهر رقه را اعلام نکرده و اخبار مربوط به این حملات توسط فعالان مدنی ساکن این شهر منتشر شده است.

دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی پیشنهاد دولت روسیه در زمینه گفت‌وگو پیرامون مسائل نظامی در سوریه است. ممکن است موضوع این پیشنهاد پیشگیری از وقوع هرگونه رویارویی بین نیروی هوایی آمریکا و روسیه در سوریه باشد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه اعلام کرد که «ایالات متحده پذیرای بحث‌های تاکتیکی و اجرایی است».

فعالان مدنی ساکن شهر رقه می‌گویند هواپیماهای ارتش سوریه حداقل ۱۲ بار به این شهر حمله کرده‌اند. در این حملات مراکز نظامی و ساختمان‌های گروه خلافت اسلامی هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته این فعالان، گروه خلافت اسلامی در این شهر حکومت نظامی برقرار کرده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز که با اتکا به شبکه‌ای از همکاران خود در داخل کشور رویدادهای جنگ را دنبال می‌کند، حملات هواپیماهای سوری را تایید کرده است.

رامی عبدالرحمان مدیر این نهاد که دفتر آن در لندن است گفت: «رژیم سوریه از تسلیحات جدیدی استفاده می‌کند که قبلا در اختیار نداشت. از جمله می‌توان به موشک اندازهای زمین به هوا و یا موشک‌های زمین به زمین اشاره کرد».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید طبق ارزیابی‌های آمریکا، حداقل ۲۰۰ سرباز پیاده نظام، تانک، توپخانه و سایر تسلیحات در پایگاه نظامی روسیه در حوالی لاذقیه مستقر هستند.

به گفته مقامات آمریکایی، ارتش روسیه در دوره اخیر روزانه دو هواپیمای باربری نظامی به پایگاه لاذقیه در سواحل غربی سوریه فرستاده است.

منابع لبنانی مطلع از حوادث جنگ داخلی سوریه نیز قبلا به خبرگزاری رویترز گفته بودند نظامیان روسیه در عملیات نظامی در خاک سوریه مشارکت دارند.

اما دولت بشار اسد می‌گوید نقش نظامیان روسیه به جنبه‌های کار‌شناسی محدود می‌شود.

XS
SM
MD
LG